בחודש מרץ 2017 אושרו התקנות שמאפשרות לפקחי התנועה העירוניים לאכוף את תקנות האופניים החשמליים ועל ידי כך להקל על שוטרי התנועה ולהפחית את התופעה המסוכנת של נסיעה באופניים חשמליים בניגוד לחוק. בעקבות אישורן של התקנות, תסייע עמותת אור ירוק לרשויות המקומיות לקדם את יישום החוק בקרב בני הנוער והצעירים.
לצורך כך, פיתחה העמותה מערך הסברה בנושא רכיבה על כלי רכב דו גלגלי, אותו מציעים בעמותה להעביר לפקחים העירוניים במטרה להקל עליהם לאכוף את החוק וכן לאפשר להם להסביר בעצמם לבני הנוער והצעירים את כללי הנסיעה והבטיחות באופניים חשמליים.
עיריית הרצליה היא בין העיריות אליהן פנתה העמותה לשיתוף פעולה. לאחרונה התקיימה פגישה של נציגי העמותה עם מ"מ ראש העיר מיה כץ בה הוחלט על שיתוף פעולה של העירייה והעמותה לבניית מערך הסברה בנושא אופניים חשמליים שיועבר לבני הנוער בעיר. בעיריית הרצליה ציינו כי הם בונים מתחם ללימוד רכיבה על אופניים בעיר וכי הם משקיעים משאבים רבים במאבק בתאונות הדרכים ובהסברה בנושא.
על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנת 2016 נהרגו 10 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים לעומת ארבעה רוכבים שנהרגו בשנת 2015, עלייה של למעלה מפי 2. מתחילת 2017 נהרגו שלושה רוכבי אופניים חשמליים. עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2016 נפצעו 653 פצועים כתוצאה מתאונות במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים (רוכבים ולא רוכבים) – שני נפגעים ביום בממוצע.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תופעת האופניים החשמליים הפכה בשנים האחרונות למסוכנת גם לרוכבים וגם להולכי הרגל. חמור מכל הוא שילדים ובני נוער שאינם מכירים את חוקי התנועה רוכבים בכביש ללא הפרדה מכלי רכב ממונעים אחרים משום שאין להם שבילי אופניים מסודרים לרכב בהם. בכדי להגן על התושבים, הרשויות המקומיות צריכות להגביר את ההסברה והמודעות להעלאת גיל הרכיבה ל-16 ולהדגיש את הסכנות שכרוכות ברכיבה על כלי חשמלי בין כלי הרכב בכביש. במקביל עליהן להפעיל את סמכויות האכיפה שלהן כנגד הרוכבים בניגוד לחוק בכדי למנוע מהם לבצע עבירות תנועה מסכנות חיים".
תגובות