סופה של תקופה: פעילות שדה התעופה בהרצליה תיפסק בחודש יוני 2025. כך הודיעה השבוע רשות שדות התעופה. במכתב ששיגר חגי זמיר, סמנכ"ל מסופי גבול ושתפ"א (שיתוף פעולה אזורי) ברשות שדות התעופה, הוא ציין כי בהתאם לסיכום עקרונות לפינוי שדה התעופה בהרצליה ושמירת רצף פעילות התעופה הכללית שנחתם באוקטובר 2021 על ידי משרד האוצר, משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה, ואם לא תתקבל החלטה אחרת, הפעילות בשדה תופסק בחודש יוני 2025, כלומר, בעוד כעשרה חודשים.
במכתבו שמופנה לרשימת תפוצה רחבה עם מכותבים רבים ציין זמיר כי יש להיערך בהקדם להפסקת הפעילות ופינוי כלי הטיס עד למועד הפסקת הפעילות וכי על כל אחד מבעלי כלי הטיס להודיע לרשות שדות התעופה עד לתחילת חודש מאי 2025 בדבר האתר החלופי אליו יבקש להעתיק את פעילותו. האתרים המוצעים על ידי רשות שדות התעופה הם שדה התעופה חיפה, שדה התעופה בראש פינה או נמל התעופה אילת-רמון המופעלים על ידי רשות שדות התעופה.
כאמור, באוקטובר 2021 הוחלט על ידי בכירי משרד הפנים, התחבורה, רשות מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה כי פעילותו של השדה שהיה אמור להיסגר, על פי החלטת בג"ץ, ב- 13 באוקטובר 2021 תוארך לשלוש שנים, על פי ההבנות שהושגו במשרד הממשלה, בכפוף להחלטות בג"ץ והעתירות שהוגשו או יוגשו בנושא. כצפוי, שלוש השנים התארכו והשבוע, כאמור, יצאה הודעת רשות שדות התעופה על מועד חדש לפינוי שטח השדה.
נושא פינוי שדה התעופה בהרצליה ידע במרוצת השנים מאבקים משפטיים רבים ומייגעים, כאשר גם בציבור ההרצלייני חל שינוי ככל שחלפו השנים. אם בעבר חששו רבים מתושבי הרצליה מפעילות השדה ונשמעו קולות הקוראים להעתקתו על רקע חשש מקרבתו לבתי תושבים, בעיקר בשכונות גן רש"ל ונחלת עדה, הרי שבשנים האחרונות יותר ויותר תושבים קוראים להשאיר את השדה על מקומו וזאת בשלל החשש מתכנית הבניה הגדולה המתכננת במקום.
בחודש יולי 2021 אושרה בוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור) התוכנית שנקראת "קריית מסלול", תכנית הבנייה המדוברת על שטח שדה התעופה. התכנית אמורה להתפרש על שטח של 176 דונם, רובו (84%) בבעלות המדינה והיא אמורה לכלול בניית 1,940 יחידות דיור בבניינים בני 27-8 קומות ומגדל בן 40 קומות, שיוקם בסמוך לכניסה לתחנת מטרו. בנוסף לכך, ייבנו 350 דירות דיור מוגן, 33 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר ושטחים פתוחים הכוללים פארק בן 21 דונם, שיוקם במרכז התוכנית וישמר את תוואי מסלול ההמראה ההיסטורי.
אורי אביב, מדריך טיסה ופעיל בוועד הפעולה של משתמשי שדה התעופה הרצליה, אמר בתגובה להחלטה: "ההודעה של רשות שדות התעופה היא הודעה טכנית הנגזרת מסיכום פנימי בין משרדי משנת 2021 שלא הופץ לציבור. שדה התעופה הרצליה מהווה תשתית לאומית חיונית והוא שדה התעופה הפנים ארצי היחיד שנותר במרכז הארץ לאחר סגירתו האומללה של שדה דב ב-2019. נזכיר ששדה התעופה בהרצליה מכשיר 80% מעתודת הטייסים האזרחיים של ישראל המקבלים את ההכשרה הראשונית בתעופה במטוסי התעופה הכללית שרובם מטוסים חד מנועיים וכן במסוקים. השדה חשוב במיוחד בעיתות חרום, והוא מארח את מטוסי כיבוי האש ומסוקי פינוי רפואי וחילוץ. לפני כחודש הוכח בדיון בבג"ץ שהשדה אינו גורם למטרדי רעש חריגים. בימים האחרונים מתארגן מטה מאבק של המשתמשים הרבים בשרותים שנותן שדה התעופה ואנחנו מאמינים שרשויות התעופה ורשויות התכנון ישנו את הסיכום מ2021 שכבר אינו רלוונטי כיום עקב שינויים רבים שחלו במציאות הבטחונית".
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "עיריית הרצליה אינה צד למכתב שנחתם בין האוצר, משרד התחבורה, רמ"י ורשות שדות התעופה. אם וכאשר ימומש הסיכום, העירייה תשמור על האינטרסים הציבוריים של התושבים בכל הקשור לשטח".
תגובות