שובר הגלים מול אכדיה דרום, דוברות עיריית הרצליה
שובר הגלים מול אכדיה דרום, דוברות עיריית הרצליה

האם ייבנו שוברי גלים מול חופי הרצליה? אלו האפשרויות שהעירייה בוחנת

על רקע דחיית עררים שהגישו מספר גופים לתכנית חזית הים על ידי המועצה הארצית, הודיעה העירייה כי תקים ועדה מיוחדת שתבחן בין היתר הזנת חול. וגם: ההסברים של עמותת צלול

פורסם בתאריך: 12.8.24 09:47

האם בעתיד הקרוב ייבנו שוברי גלים מול חופיה הצפוניים של הרצליה? מוקדם עדיין לדעת, אבל בינתיים הודיעה אתמול (ראשון) עיריית הרצליה כי היא בוחנת מחדש את ההחלטה להקמת שוברי גלים בים ותקים ועדת ייעוץ מקצועית שתדון בסוגיית שימור החופים ומציאת חלופות לשוברי הגלים.

החלטת העירייה באה על רקע החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה, שדחתה לאחרונה את ההתנגדויות והעררים שהגישו גופים שונים, ביניהם עיריית הרצליה, לתוכנית "חזית הים" שאושרה לפני כשנה. בין היתר דחתה הוועדה את כל ההתנגדויות שאושרו ואישרה מחדש את הקמת שוברי הגלים במטרה להרחיב את חופי הים ולמנוע נסיגת החוף אל המים.

בעירייה ציינו כי הוועדה תובל על ידי מנכ"לית העירייה, מעין ספיבק, ותכלול אנשי מקצועי של מומחים בתחום הים, איכות הסביבה, תיירות, כלכלה והנדסה ומטרתה תהיה לבחון את סוגיית שוברי הגלים המתוכננים לקום בחופי הרצליה על פי תכנית חזית הים הרצליה, לרבות בחינת חלופות כגון הזנת חול ושימוש בטכנולוגיות חדשניות במרחב הימי, בעלי השפעה סביבתית מועטה שיסייעו לשמור על רוחב רצועת החוף בהרצליה ולהגן על המצוק.

יריב פישר, ראש העירייה, אמר: "אנו קשובים לקולות התושבים, משתמשי הים ואנשי הסביבה, ולכן החלטנו על הקמת וועדה מקצועית שתשמור על האינטרס הציבורי אל מול האינטרס הסביבתי. כפי שהבטחנו, אנו תמיד נפעל בשקיפות מלאה – וכך יהיה גם הפעם".

איל פביאן, מ"מ ראש העירייה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הוסיף: "החופים הטבעיים של הרצליה הם משאב טבע איכותי מדרגה ראשונה ונכסי איכות חיים, ספורט, פנאי ותיירות בולטים של הרצליה ותושביה. נפעל על מנת לאתר כל דרך אפשרית אשר תאפשר לשמר אותם ככאלה ואת החופים שמצפון אליהם, תוך כדי הבטחת המצוק החופי".

מספר ימים לפני כן, פנתה אל העירייה עמותת "צלול", הנאבקת בהחלטה שהתקבלה לאחרונה בוועדת המשנה לערערים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. בעמותת "צלול" גורסים כי בניית שוברי גלים, כמבנים ימיים בולטים לכל אורך החוף מהמרינה ועד סידנא עלי, תהרוס חוויה ייחודית זו. עוד טוענים בנוסף כי שוברי גלים גורמים להצטברות פסולת בין הסלעים שקשה מאוד לנקותה, ומעודדים התפשטות של מינים פולשים, שהם מפגע אקולוגי ומטרד לציבור.

בעמותה טוענים עוד כי חוות הדעת המקצועית של מהנדס ימי, במסגרת ההתנגדות שהגישה העמותה, מוכיחה שהמקטע מחוף אכדיה ועד סידנא עלי התייצב בעשור האחרון ואינו נמצא עוד בנסיגה. בעמותה גורסים כי במשך שנים רבות עיריית הרצלייה והמשרד להגנת הסביבה לא ביצעו את הזנת החול הנדרשת בעקבות הקמת המרינה.

במכתב שהעביר בשבוע שעבר ד"ר יובל ארבל,  סמנכ"ל ים וקשרי ממשל בעמותת צלול לאיל פביאן, מ"מ וסגן ראש עיריית הרצליה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה, מבקשת עמותת צלול שהוועדה המקומית תגיש ערעור לבית משפט על החלטת ועדת הערר או תדרוש דיון חוזר במועצה הארצית. לטענת העמותה, ישנם מספר נימוקים לכך: הראשון בהם הוא שתכנית "חזית הים" נולדה בחטא עם הגדרה של רוחב חוף של 120 מטר ויותר. לטענת העמותה, אין צורך בחוף ברוחב כזה אלא על מנת להקים טיילת רחבה על החוף עם מסעדות ובתי קפה, המנוגדת לעקרון השמירה על החופים.

עוד טוענים בצלול כי החלטת ועדת הערר אינה נשענת על מצב עדכני של השינוי ברוחב החוף בעשור האחרון וכי המשרד להגנת הסביבה לא הראה נתונים עדכניים המבוססים על סקרים על עובי שכבות החול ולא דאג לקידום הזנות חול בהרצליה. עוד נטען כי הסקר הסביבתי ובחינת החלופות בוצעו לפני כמעט עשור ובינתיים התנאים השתנו וישנם כלים טובים יותר לבחינת חלופות במסגרת תמ"א 13ג – אם היא לא תגביל זאת. "לפני שמכריזים על כישלון חלופת הזנת החול שלא נבדקה אף פעם במידה ראויה ונכונה בהרצליה יש לבדוק אותה הרבה יותר ברצינות בשילוב עם הגנות ימיות שאינן שוברי גלים מנותקים ובולטים מעל פני הים", אומר ארבל במכתבו.

בפנייתה לעירייה, מציעה עמותת צלול לעירייה לפעול במספר צעדים: להתחיל בהזנות חול מכל המקורות בעומק רדוד כלל האפשר באמצעות מקורות החול הזמינים לעיריית הרצליה ובשאיפה לקבל מהמשרד להגנת הסביבה אישור לשימוש במקורות חול נוספים, להזמין חוות דעת מומחה על סמך סקרים עדכניים על נפח החול שהצטבר, הכנת מודל מפורט לפני מתן היתרי בניה לשוברי הגלים על מיקומם והשפעתם על החופים בהרצליה מצפון ומדרום. לטענת העמותה, העירייה יכולה לדרוש שבחינת החלופות לשוברי גלים מנותקים ובולטים מעל קו המים תבחן במסגרת הבדיקות לפני מתן היתר הבנייה.

בסיום פנייתו לעירייה מציין ארבל: "אנו מציעים שעיריית תוסיף לבקשת דיון חוזר חוות דעת מומחה שמצביעה על מחקר ים בתחום הגנות ימיות חלופיות. במידה ובבקשה לדיון חוזר, התיקון המבוקש לגמישות בנושא שוברי הגלים לא יתקבל, יכולה עיריית הרצליה להגיש תכנית חדשה, שתכלול חלופות לשוברי הגלים ותקדם אותה".

מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, אילן לביא, מסר: "פרויקט ההגנה על מצוקי החוף הוא משימה לאומית, ההגנות נדרשות לבלימת קריסות המצוקים ולהבטיח רצועות חוף בטוחות להנאת התושבים. שוברי הגלים והזנת החול שתוכננו על ידי עיריית הרצליה קיבלו את תמיכתנו בכל ההליך התכנוני עד להשלמתו על ידי כל גופי התכנון והסביבה , והם הפתרון המיטבי למרחב המצוק החופי בהרצליה. החברה פנתה למשרד האוצר יחד עם המשרד להגנת הסביבה לתקצוב המהלך החשוב והדחוף הזה. לאור הבחינה המחודשת של עיריית הרצליה לנושא, החברה הממשלתית תבחן זאת את הבקשה מחדש וכמובן את גבולות אחריותה. החברה תמשיך לקדם הגנות ימיות בשאר חלקי רצועת המצוק החופי בישראל. עליית מפלס הים והעלייה בעוצמת הסערות בים מחייבות אותנו לתת מענים מהירים ויציבים לאורך זמן. זו מחויבותנו וכך נפעל".

מסיעת המחנה הממלכתי נמסר: "אנחנו שמחים שבעקבות הלחץ הציבורי שאותו אנו מובילים העירייה מבינה שלבנות שוברי גלים בהרצליה בשביל מסעדות וטיילות על החוף ובתי מלון על המצוק זה דבר שלא מקובל על רוב תושבי הרצליה. אנו תקווה שהוועדה שהוקמה תעשה את עבודתה נאמנה ולא תשען על מומחים שמראש סימנו את המטרה של בניית שוברי גלים כאידיאולוגיה שאין בילתה".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר