בעלי החנויות באולם הישיבות. זועמים על החלטת העירייה. צילום פרטי
בעלי החנויות באולם הישיבות. זועמים על החלטת העירייה. צילום פרטי

הסוחרים לפישר בישיבת מועצת עיר סוערת: "רוצים להתפרנס בכבוד, לא בושה להגיד טעיתי"

בעלי חנויות הביעו את כעסם על הפגיעה בפרנסתם בגלל האיסור החדש על הוצאת סחורה. הצעה לסדר של רפי קדושים הוסרה מסדר היום. העירייה הציגה את תכניתה לתמיכה בעסקים במרכז העיר

פורסם בתאריך: 17.7.24 16:49

ישיבת מועצת עיר סוערת במיוחד התקיימה אמש (שלישי) באולם הישיבות בבניין עיריית הרצליה, כאשר בעלי חנויות הגיעו למחות כנגד מדיניות האכיפה החדשה בנוגע להוצאת מרכולתם מהחנות למדרכות מתחילת חודש יולי, דבר שלטענתם פוגע בהם קשות מבחינה כלכלית.

לאחר שבועיים וחצי של קבלת דו"חות, הנושא עלה לדיון בעקבות הצעה לסדר שהגיש חבר המועצה רפי קדושים שמלווה את בעלי החנויות במאבקם. כבר בתחילת הישיבה בעלי החנויות, שהגיעו, מן הסתם, טעונים מאוד על ראש העירייה, הפריעו עם הערות ביניים על כך שההחלטה רומסת אותם ופוגעת בהם מאוד. במשך שעה ורבע הציגו עוזרו של ראש העירייה, סגניו ומנכ"לית העירייה את הישגי העירייה במאה הימים הראשונה לכהונת ראש העירייה, דבר שגרם לזעם גדול יותר בקרב בעלי החנויות. חברת המועצה מאיה כץ ביקשה מפישר לגלות רגישות ולהפוך את סדר היום כך שהנושא של העסקים יעלה מיד, אך פישר סירב. במהלך הישיבה בעלי חנויות קראו קריאות רבות על כך שההחלטה פוגעת בהם ומרסקת את עסקיהם.

הדיון אמש במועצת העיר. בעלי החנויות זועמים. צילום מתוך השידור באתר העירייה

הדיון אמש במועצת העיר. בעלי החנויות זועמים. צילום מתוך השידור באתר העירייה

רק לאחר כשעה ורבע של ישיבה הגיע הנושא לדיון, כאשר לארבעה בעלי עסקים ניתנה זכות דיבור. לצד זאת הציג רפי קדושים את הצעתו ובה אמר בין השאר: "השאלה הנשאלת היא: אם באמת ובתמים אכפת לעיריית הרצליה מהעסקים בעיר, איך יכול להיות שבאופן חד צדדי היא מכריזה על מדיניות חדשה משנה את הסטטוס קוו, מבלי להתחשב בבעלי העסקים ומבלי לשמוע את דעתם? חמור מכך. העירייה לא טרחה למסור הודעה אישית לבעלי העסקים, ובמקום זה היא שולחת פקחים לאכוף את המדיניות החדשה, וכבר עכשיו מחלקת דו"חות במאות שקלים. – בניגוד להליך החד צדדי, הדורסני, האטום והמתעמר שבו נקטה עיריית הרצליה כלפי בעלי עסקים קטנים, חלקם אנשים קשיי יום, וכולם מפרנסים משפחות בעיר מעבודה יומיומית קשה. לצערי הרב, ראש העירייה, יריב פישר, בוחר להתנהג כלפי בעלי העסקים הקטנים בעירו כמו אחרון הדיקטטורים, בדיוק כפי שפעל כלפי הרוכלים קשיי היום בחופי הים בהרצליה. פישר רואה חול וים ומדרכות וכללים נוקשים – אבל שוב ושוב הוא לא רואה ממטר את האנשים. אותו דפוס פעולה בלתי אנושי, ובלתי דמוקרטי, ננקט הן כלפי הרוכלים הקטנים בחוף הים והן כלפי הסוחרים הקטנים ברחוב סוקולוב. נראה שהם קטנים מכדי שמר פישר יבחין בהם".

בעלי החנויות טוענים לאיפה ואיפה, כך שבעוד שהעירייה לא מאפשרת להם להוציא סטנדים ברוחב חצי מטר מהוויטרינה היא מאפשרת למסעדות ובעלי קפה להוציא שולחנות וכסאות שחוסמים את רוב המדרכה. קדושים ניסה להקשות על פישר פעמים רבות בשאלה מדוע למסעדות ובתי הקפה מותר להוציא ולחנויות לא, אבל פישר לא ענה על שאלה זו. קדושים טען כי חוק העזר למסעדות הוא דומה לחנויות ולכן יש אפליה בין בעלי עסקים.

קדושים שאל מדוע לא בוצע הליך שיתוף ציבור לפני קביעת מדיניות הוצאת סחורה ומתקנים ומדוע ראש העירייה לא נפגש עם נציגות בעלי העסקים בסוקולוב לפני שיצא בהכרזה. הוא הציע להשהות את יישום המדיניות החדשה עד לפגישה של ראש העיר והגורמים המקצועיים בעירייה עם נציגות בעלי העסקים ברחוב סוקולוב, לתת להם להשמיע את בעיותיהם, הסתייגויותיהם, בקשותיהם והרעיונות שלהם בנושא זה ורק אחרי הליך דו צדדי פתוח, שקוף ותקין מסוג זה – להחליט על מדיניות הוצאת סחורה ומתקנים לרחוב.

אבי צ'יפסר, בעל הטמבוריה ברחוב סוקולוב ולשעבר יו"ר ארגון הסוחרים בהרצליה במשך 15 שנים, אמר לפישר: "יושבים פה סוחרים, חלקם חדשים חלקם וותיקים כמוני. אתה צריך להבין, העסקים לא באים נגד העירייה. הוצאת מרכולתם עד 80 ס"מ זה היה ההסכם עם ראשי העיר הקודמים. יכול להעיד שאנשים אומרים שאם אין סחורה בחוץ בטוחים שהחנות סגורה. זה לא גורע מהמרחב הציבורי מאחר והמדרכות רחבות ברוחב של 10 מטרים. אנחנו גורמים לצבעוניות על ידי הוצאת הסחורה בחוץ. זה מושך את הציבור ויוצר צבע בעיר וגורם ליותר אנשים בעיר. אנשים שיושבים ונלחמים פה יום יום. המסחר בעיר מפרנס את תושבי העיר וגם את העירייה בתשלומי ארנונה גבוהים. תבוא לקראתנו, אל תגיד החוק יבש. רוצים שתבוא לקראתנו, שנוכל להתפרנס בכבוד. לא באים לבקש טובות או ועדת חריגים".

אלי ידיד, הבעלים של חנות "בונבון" ברחוב בן גוריון, שאת סיפורו הבאנו בשבוע שעבר וכבר קיבל 7 דו"חות על הוצאות סחורות, אמר לפישר בזעם: "אתה תשלם לי 300 אלף שקלים לסחורה שקניתי בשביל הסטנדים בחוץ? בכל הערים מסביב מוציאים סחורה החוצה, כולל באוסישקין רמת השרון שאין שם מעברים כמו שאצלנו יש מדרכות רחבות. איך אני יכול להרגיש שאתה נותן לחנויות אחרות להוציא סחורה ולי לא? העיר הזאת לא ראויה לעסקים שנותנים את הנשמה פה. 80 ס"מ זה מה שיעזור לכם? אני חווה ירידה של 45% בהכנסות. במקום להחיות את העיר אתה גורם לעיר למות. לא באת אלינו עם פטיש אלא עם נבוט ונתת לנו מכה בראש. אתה מרסק אותנו. לא בושה להגיד טעיתי".

לפני שבעלי העסקים דיברו, הציגו פישר, סגניתו דנה אורן ינאי ומנכ"לית העירייה, את תכנית חזון העירייה לתמיכה וקידום העסקים במרכז העיר. בהודעה שהוציאה העירייה נכתב: "התוכנית כוללת מספר שלבים אופרטיביים שחלקם כבר יתחילו בטווח המיידי: הקמת יחידה עירונית לקידום העסקים לצורך יצירת שיתופי פעולה, שיח עם העסקים, הבאת אנשי שירות מהיחידה למתן שירות נגיש לעסקים וחיבור עם יועצים עיסקיים שונים. בחינת יצירת מסלול מהיר ברישוי עסקים. תמיכה וקידום העסקים – סיוע בשיפור חזיתות העסקים בשיתוף פעולה עם העירייה. פרסום – השקת קמפיין המעודד את התושבים לחזור לקנות ולבלות במרכז העיר, פרסום הפעולות שייעשו לפיתוח המרחב הציבורי, ועוד. פיתוח המרחב הציבורי – הצבת מערכות הצללה, פריסת תאורה לאורך הרחוב להגברת תחושת הביטחון ויצירת אווירה נעימה שתאפשר הארכת זמן השהייה במרחב; הקמת פינות ישיבה ועוד; המשך קידום יוזמות של חניה בחינם לתושבים למשך שעתיים והרחבת מקומות חניה נוספים; נראות המרחב – הצבת שילוט הכוונה, דיגלול, עיצוב תחנות אוטובוס; פריסת מתקני שירותים ציבוריים. פעילויות קבועות במרחב – פעילויות ומופעים למשפחות, לילדים ולבני נוער – ברחוב סוקולוב, ברחוב שדרות חן, בדשא מול בניין העירייה "דשא בן גוריון", בגינה ברחוב סירקין ועוד". בעירייה הוסיפו כי לאורך כל ביצוע התוכנית יתקיים שיתוף ציבור (תושבים ועסקים) על מנת לדייק את הצרכים ולהתאים את השירותים בהתאם.

פישר אמר: "עיריית הרצליה הציבה לה למטרה להחזיר את הלב הפועם לעיר, להחזיר את התושבים למרכז ולחזק את בתי העסק. התחלנו בשורה של פעולות והערב אושרה במליאה התכנית שלנו לקידום מרכז העיר לחודשים הקרובים. חשוב לי לומר שכל ההחלטות ייעשו בשיח, בדיאלוג ובשיתוף עם בעלי העסקים בעיר. לכולנו מטרה זהה וחלומות דומים – ויחד נגשים אותם".

סגנית ראש העירייה, דנה אורן-ינאי, אמרה: "המסחר במרכז העיר הוא הלב של העיר, הוא פניה של העיר והקצב שלה. אנו מחויבים להצליח בפיתוח האזור. אנחנו מאמינים ברחובות סוקולוב ובמסחר המקומי ובשילוב ידיים עם בעלי העסקים, תושבי מרכז העיר והנהלת העיר ותוך השקעה מרובה של העירייה אנו נביא את סוקולוב ומרכז העיר לאחד המקומות השוקקים והמובילים".

בסיום הדיון הסוער התעקשה מאיה כץ על הצבעה שמית להצעתו של קדושים, אבל ההצעה הוסרה מסדר היום.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר