כניסת השבת בהרצליה 16:35
יציאת השבת 17:38
פרשת בשלח
צחי וייס מספר על פרשת השבוע:
אחורה פנה קדימה צעד
בני ישראל כבר יצאו ממצרים בפרשה הקודמת.
"וַיִּסְעוּ מִסֻּכֹּת וַיַּחֲנוּ בְאֵתָם בִּקְצֵה הַמִּדְבָּר"
מובלים על ידי waze אלוקי –
"וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה".
בפתח הפרשה שלנו יש 'עדכון מסלול' –
" וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל הַיָּם" (שמות י"ד, א).
ה' מצווה את בני ישראל לשוב לאחור, לצד מצרים!ולחנות בפי החרות.
כותב רש"י: "היא פיתום, ועכשיו נקראת פי החירות, על שם שנעשו שם בני חורין.."
מדוע דווקא שם נעשו בני חורין?!
והרי הם כבר לא במצרים..?
ואם נאמר שעדיין בני ישראל נרדפים ע"י המצריים, אז יותר מתאים לומר שלאחר קריעת ים סוף יצאו לחירות…
ישנה כאן דרישה מאוד לא פשוטה מבני ישראל, אך הכרחית. אחורה פנה..
כל עוד בני ישראל ברחו ממצרים הם עדיין משועבדים, גם אם הם פיזית מחוץ לגבולות מצרים.
רק כאשר יש ביכולת העם להישמע לדברי משה מתוך אמונה בה', ולשוב אל פי החירות, לכיוונו של חיל פרעה אשר רודף אחריהם!
רק אז באמת יצאו לחירות משיעבוד מצרים.
לכן בפסוק ח' :" וַיְחַזֵּק ה' אֶת לֵב פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיִּרְדֹּף אַחֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יֹצְאִים בְּיָד רָמָה".
ה' מחזק את לב פרעה על מנת להוביל אותו ואת עמו לסיום השיעבוד וניצחונם המוחלט של ישראל.
וזה גם ההסבר ללשון יוצאים ביד רמה. והרי בני ישראל כבר יצאו ממצרים? ועכשיו הם רק 'מחכים' לפרעה וצבאו בפי החירות?
אלא ביכולת לשוב ולעמוד כנגד מצרים בפי החירות הסתיים השיעבוד והחלה יציאת מצרים גם במעמד הנפשי של עם ישראל.
קדימה צעד..
תגובות