פרשת וישלח
כניסת השבת בהרצליה: 16:21
יציאת השבת בהרצליה: 17:17
צחי וייס מספר על פרשת השבוע:
בשעה טובה יעקב אבינו ומשפחתו עושים דרכם חזרה לארץ.
במעבר יבוק מוצא עצמו יעקב לבדו נאבק עם מלאך.
"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר"
רבותינו פירשו שאותו איש הוא בעצם מלאך, ומדובר ב'שרו של עשיו',
השורש הרוחני של עשיו.
המאבק כאן הוא בין חזרתו של יעקב למרכז הבמה, לירושת הארץ והתקיימות ברכות שמיים וארץ, לבין דרכו של עשיו.
רש"י בפירושו למילים ויאבק איש עימו מביא הסבר אחד – מלשון אבק. שבעת המאבק היו מעלים עפר ברגליהם על ידי התנועה שלהם.
והסבר נוסף – מלשון 'ויתקשר'. שחובקו ואובקו בזרעותיו. שבעת ההאבקות נראה כאילו נקשרים ומחבקים אחד את השני.
וישנה כאן נקודה עמוקה.
נראה שאצל יעקב זו שיטה להפוך אוייב לאוהב.
יעקב נאבק ומחבק.
נאבק בלבן ומסיים בשלום, נאבק במלאך ומשחררו רק לאחר שמברך אותו, נאבק בעשיו ומסיים בחיבוק.
זו אינה רק טקטיקה.
יעקב רוצה להעלות את הכל.
מהאבנים שתחת למראשותיו (" עלי יניח צדיק את ראשו"), דרך העפר שברגליו ("היו מעלים עפר שברגליהם"), ועד 'חיבוק הדוב' שנותן לשרו של עשיו , והחיבוק שמקבל מעשיו אחיו.
"וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ".
יש בנקודה זו גם קשר למעבר משם יעקב לשם ישראל.
ממאבק ועקבה לשררה וישרות, מתוך רצון להעלות למצב שלם
("ויבוא יעקב שלם") את כל המציאות.
שבת שלום!
* מוקדש לזכרו של המחנך הדגול הרב משה צבי נריה זצ"ל (שנפטר בי"ט כסלו) אשר ידע לחזור גם על פחים קטנים, ולהעלותם מעלה בדרכו המיוחדת.
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות