פרשת עקב
כניסת השבת: 19:21
יציאת השבת: 20:19
צחי וייס מספר על פרשת השבוע
בפרשנו, פרשת עקב, מופיעה הפרשיה השניה של "קריאת שמע" –
פרשת "והיה אם שמע".
הפרשיה פותחת בפסוק:
"וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלקֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם" (דברים י"א, י"ג).
הלשון שָׁמֹעַ מיוחדת.
הכפילות שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעו דורשת הסבר.
רש"י מפרש זאת בצורה הבאה: "אם תשמע בישן, תשמע בחדש".
וכן: "אם שכח תשכח" (דברים ח', י"ט), אם התחלת לשכוח, סופך שתשכח כולה.
שכן כתוב במגילת סתרים: 'אם תעזבני יום, יומיים אעזבך".
באופן פשוט אפשר לומר שכפילות הלשון זו הדגשה לחשיבות השמיעה בקול ציווי ה'.
ומשמע מלשון הפסוק שאין הקב"ה מסתפק בציות עיוור, אלא מעוניין שנטה אוזן נשמע ונבין את רצון ה' במשפטי התורה.
נראה שרש"י מוסיף עוד נדבך.
ישנן כל מיני שיטות לקריאה מהירה וחידוד הזכרון.
כאשר לומדים דבר חדש, צריך לחזור עליו.
ככל שחוזרים על החומר הנלמד מרווח הזמן שבין חזרה לחזרה יכול להיות יותר גדול.
ידיעת וזכירת דבר בצורה טובה, מאפשרת לימוד נושא חדש.
אך רש"י אומר כאן דבר יותר מהותי.
כאשר תשוב ותלמד את הישן יתחדשו לך דברים חדשים, תשמע החדש.
המחשבה תפתח והלב יתחדש, והלומד ישמע לפתע דברים חדשים שלא שם ליבו אליהם עד היום. החזרה מתוך קשב מולידה הבנות חדשות.
בנוסף, הלימוד החוזר בישן, משליך ומוליד יכולת להבין בתחומים חדשים שעדיין לא פגשתי בהם.
הישן מתחדש, אך גם מחדש.
ואולי צריך להוסיף שישנה כאן עוד נקודת עומק של מהות הקשר לנלמד.
שאתה אוהב מישהו, אתה רוצה לשמוע אותו. שיספר לך עוד, גם אם לפעמים חוזר על דברים שכבר סיפר לך. יש בינכם קשר.
כמו בין חברים, כך גם המשל בתורה.
העיסוק בישן מחדש ומפרה את הקשר.
וכמו כל קשר שהולך ומעמיק, מגלים כל העת צדדים וגוונים חדשים שלא הכרנו בהם.
וזו אולי כוונת המשך הפסוק: "מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה".
אומר רש"י: "שיהיו עליכם חדשים, כאילו שמעתם בו ביום".
לשמוע כל יום מחדש.
שבת שלום!
* לרפואת שרה בת רבקה בתוך שאר חולי עמו ישראל
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות