כניסת השבת בהרצליה: 16.57
יציאת השבת: 17.57
צחי וייס על פרשת השבוע, פרשת יתרו:
היה לי מכר שהיה נזיר במנזר לטרון.
הגיע מצרפת וחי את חייו במנזר.
פעם אחת ישבנו בספריה הלאומית ושוחחנו בענייני אמונה.
במהלך הדברים התוודה בפני שהוא מאמין בתורת משה ואלוקי ישראל, אך לא מסוגל נפשית לנטוש לגמרי את האמונה הנוצרית בה גדל.
קשה מאוד לעשות שינויים משמעותיים בחיים, להאמין בעצמך, לקחת סיכון ולתת לחירות להוביל את חייך.
"וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִצִּילוֹ מִיַּד מִצְרָיִם" (שמות יח, ט)
כותב רש"י: "עד עכשיו לא היה עבד יכול לברוח ממצרים שהיתה הארץ (מצרים) מסוגרת, ואלו (בני ישראל) יצאו שישים ריבוא".
יתרו עומד נפעם מול עם שלם אשר יצא מבית עבדים.
יציאת מצרים יצקה את מושג החירות במציאות.
במובן הזה הפסוקים (שאנו מזכירים גם בהגדה של פסח) ניתנים להבנה כפשוטם: "וְאִלּוּ לֹא הוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרָיִם, הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ וּבְנֵי בָנֵינוּ מְשֻׁעְבָּדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם".
זו בשורה היסטורית כלל עולמית.
הרב קוק טבע את הפתגם: "יציאת ישראל ממצרים, תשאר לעד האביב של כל העולם כולו"
במשך ההיסטוריה יציאת מצרים הפכה לסמל לניצחון הרוח על התפיסה בה מלך/אדון ישאר תמיד אדון ועבד תמיד ישאר עבד.
בני ישראל מהווים מקור השראה לעמים וקבוצות אשר נאבקו להשגת חירות. עצם הידיעה בדבר האפשרות של שבירת מוטות העבדות ויציאה לחירות יצרה את האמונה שרוחו של עם ואדם בן חורין חזקה מכוחות הטבע, ממלכות חזקות ורודנים.
גם היום ישנן ארצות בהן אנשים ועמים חיים בשעבוד ועבדות.
התקווה שהמציאות תשתנה היא בזכות שהחירות קיימת במציאות.
יתרו היה אדם אמיץ ומחפש אמת אשר חקר את כל עבודות זרות שבעולם, ולבסוף כשהכיר באלוקי ישראל אעז ללכת נגד הזרם, לשבור מוסכמות ולצאת לחירות ואמונה גלויה באלוקי ישראל.
"..לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ" (דברים טז, ג).
אנו מצווים כל יום בחיינו לזכור ולהאמין ביכולתנו לצאת ממצרים, מבית עבדים, לחירות.
שבת שלום!
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות