כניסת השבת בהרצליה: 16:32
יציאת השבת בהרצליה: 17:29
לך! – פרשת לך לך
פרשת השבוע שלנו, "לך לך", מפגישה אותנו לראשונה עם דמותו של אבי האומה הישראלית ומנחיל האמונה בא-ל אחד.
הפרשה פותחת בפניה של אלוקים לאברהם:
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ".
– צא מהמקום בו גדלת ובו התחנכת, ולך אל ארץ חדשה.
בארץ כנען (ישראל) תבנה את עצמך, יתפרסם שמך, ומשם תשפיע טובה וברכה.
בהמשך הפרשה מסופר על "מלחמת העולם הראשונה".
מלחמה גדולה בין חמישה מלכים לארבעה אחרים.
תוך כדי המלחמה, מגיע פליט (על פי המדרש, היה זה עוג) פונה אל אברהם, ומבקש את עזרתו:
וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי..
באופן פשוט, נקרא כך על שם "שבא מעבר הנהר" כפי שכותב רש"י.
עד כאן לא כונה כך, וגם בהמשך לא מוצמד לשמו הכינוי "עברי".
מדוע דווקא כאן התורה מציינת את היותו עברי?
• יתכן שהתורה מציינת בכך שהפליט פנה אליו, כיון שידע שאפשר לסמוך על אברהם בשל היותו "עברי".
– יש בו אמונה ותכונה עברית, אשר תוביל אותו ותאפשר לו לצאת ולהילחם במלכים, ולהציל את לוט, הנשים והעם.
• ואולי התורה רוצה להדגיש את היותו "תושב חדש" באזור. לא בן המקום, אורח נטע ללון.
אברהם יכל לדחות את האחריות מעליו ולהגיד: אני די חדש כאן, אני לא מכיר את כל הצדדים, ולא בטוח שנכון שהתערב וכו'.
אבל אברהם על אף היותו "עולה חדש", משנס את מותניו, מריק את חניכיו ויוצא מבחינתו למלחמה על הצדק.
שתי הנקודות האלו מסבירות את ההבטחה של אלוקים לאברהם לקראת סוף הפרשה:
"אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם. וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ"
– אברם (אב של ארם) הופך לאברהם (אב המון גויים).
היעוד והשליחות שלך היא להנחיל ברכה לכל העמים, למציאות כולה.
זו קריאת הכיוון שמופיעה כבר בתחילת הפרשה:
"וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה"
שבת שלום!
צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות