כניסת השבת בהרצליה: 19:12
יציאת השבת בהרצליה: 20:12
תכל'ס, מה התכלית? פרשיות בהר ובחוקותי
פרשת בחוקותי פותחת בפסוק:
"אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם".
מפרש רש"י בעקבות המדרש:
"אם בחקתי תלכו" – שתהיו עמלים בתורה.
למה יש דגש על העמל שבלימוד התורה?
ומה הקשר בין עמל בתורה לחוק?
אנחנו רגילים לבחון כל דבר במבחן התוצאה.
מה הצלחת להשיג בפועל.
אף תחרות לא מעניקה מדליה על המאמץ וההשתדלות..
גם לא תמיד זוכרים את התכלית,
כי את התכלית הפכו לתכל'ס..
באה התורה ואומרת לנו – העמל שלך בלימוד התורה הוא העיקר!
זו התכלית!
כמה יגעת והתאמצת כדי להבין, לדעת ולקיים.
"אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיכוון ליבו לאביו שבשמיים".
לכן זה "חוק". גם אם לא מובן לנו, שהרי לכאורה העיקר זו התוצאה וההישג, לימוד התורה נבחן דווקא בעמל ולא רק בידיעה.
כותב "אור החיים":
"וטעם שקרא הכתוב עמל התורה חוקה, לצד שיש בה מצווה אפילו ללמוד דברים שכבר למדם כמה פעמים והם נטועים אצלו, כי חפץ ה' בעסק התורה חוקה חקק.."
נקודה נוספת, העמל יוצר קישור, ההשקעה מלמדת על אהבה.
"כי הם חיינו ואורך ימינו".
העמל גם מגלה את הגנוז בנו –
"יגעת ומצאת". מצאת את מה שקיים בך!
שבת מנוחה.
* תודה לרב נתנאל שושן על חלק מהדברים.
צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות