כניסת השבת בהרצליה: 17:05
יציאת השבת בהרצליה: 18:03
מתוך הערפל
יתרו, חותן משה, מגיע אל מחנה ישראל ומייעץ למשה להקים מערכת משפט אשר תקל עליו בשפיטת העם.
עם ישראל חונה למרגלות הר סיני.
אסור להתקרב ולעלות בהר.
עוד שלושה ימים זה קורה, וזה יקרה פעם אחת בהיסטוריה.
מתן תורה.
עשרת הדיברות.
חמשה צווים בין אלוקים ואדם,
וחמשה צווים בין אדם לחברו.
"עיקר הדת וראשיתו" בלשון הרמב"ם, "אמות המצוות ושורשיהן" בלשונו של רבי יהודה הלוי (ריה"ל).
אלוקים מתגלה אל בני ישראל פנים בפנים. הכי קרוב שאפשר.
ועם זאת, אלוקים מופיע 'בעב הענן', 'ענן כבד', 'הר עשן', 'ערפל'.
בסיום המעמד העם עומדים כבר מרחוק, אבל משה ניגש אל האלוקים.
"וַיַּעֲמֹד הָעָם, מֵרָחֹק; וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל-הָעֲרָפֶל, אֲשֶׁר-שָׁם הָאֱלֹהִים" (שמות כ, יז)
למה דווקא שם בערפל?
למה שלא יהיה הכל בהיר וברור?
בעולם הזה, הגשמי, הרצון למפגש חי עם ה', לקירבה ושלמות, מוליד יחד עימו את הצורך בזיכוך ובליטוש עצמי.
אי אפשר 'להתלהב' על ה' (כלשון ר' נחמן מברסלב, ליקו"מ קט"ו) מבלי שתהיינה מניעות.
"ומניעה היא בחינת ענן ערפל".
הנסיונות נועדו לנוסס, להרים ולגדל אותנו. (לשון רש"י במקום)
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱלֹהִים" (שמות כ, טו)
"כי בתוקף המניעות עצמן נסתר האלוקים" – ובעומק העניין, דווקא הצמצום מאפשר את המפגש עם אלוקים.
"אָז אָמַר שְׁלֹמֹה ה' אָמַר לִשְׁכֹּן בָּעֲרָפֶל"
(מלכים א, ב, יח)
'את קולך שמעתי מתוך הערפל..'
צריך להתרגל להקשיב, ואז 'לראות' את הקולות..
שבת שלום!
צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות