גבי מגנזי. צילום עופר וקנין

חצי מיליארד שקל במרמה: כתב אישום נגד גבי מגנזי מהרצליה ובכירי החברות הקבלניות

כתב האישום שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה ביחד עם רשות התחרות מייחס לאיש העסקים גבי מגנזי ו-17 נאשמים נוספים, בהם גם מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג, עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מס בהיקפים גבוהים ועוד

פורסם בתאריך: 11.8.19 13:02

כתב אישום הוגש בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי מרכז נגד הקבלן גבי מגנזי מהרצליה ו-17 נאשמים נוספים בשורת פרשות של מרמה ותיאום מכרזים במכרזים של מספר רשויות מקומיות. בין הנאשמים מנכ"ל חברת דניה סיבוס, רונן גינזבורג מרעננה, וחברת דניה סיבוס עצמה, ועוד שורה של חברות קבלניות וגורמים בכירים בהן. לנאשמים מיוחסות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס.

חלקו הראשון של כתב האישום עוסק בדרך שבה קיבלה קבוצת החברות של מגנזי את הרישיון הקבלני שלה. על מנת להשיגו, טוענת הפרקליטות כי מגנזי חבר למהנדס אזרחי בשם גיל שולדנפריי, שנרשם באופן כוזב כבעלי חברה בשליטת מגנזי. לרשויות הוצג לפי האישום אף מצג שקרי שלפיו שולדנפריי הוא המהנדס המפקח מטעם החברה על הפרויקטים, אף שלא עסק בכך בפועל. רישיון שכזה הוא תנאי סף להתמודדות במכרזי תשתיות של רשויות מקומיות.

ועידת החינוך של ערי ישראל מגיעה להרצליה, לכל הפרטים ולהרשמה הקליקו כאן.

באמצעות הרישיון ניגשה החברה של מגנזי לעשרות מכרזים של החברות הכלכליות של מודיעין, אשקלון, רמת גן, ירושלים, שוהם ומרכז השלטון המקומי, וכן למכרזים של המועצה האזורית מטה יהודה, עיריית נתיבות, ותאגידי המים מי אביבים ומי לוד. סך הכל, זכה מגנזי לפי האישום במכרזים בסך חצי מיליארד שקל, במרמה, על בסיס הרישום הכוזב.

החלק השני של כתב האישום, עוסק בקרטל שניהל לכאורה מגנזי בקשר לשלושה מכרזים שערכו החברה הכלכלית שוהם ותאגידי המים מי חדרה ופלגי השרון. המכרז בשוהם נערך ב-2011 ועסק בעבודות תשתית באזור התעשייה הצמוד לעיר. במכרז תיאמו לכאורה גינזבורג ומגנזי – יחד עם דוד אולניק, בעלי חברת אולניק תשתיות, ניר מליחי, מנכ"ל רולידור, ומיכאל בראשי, מנכ"ל חברת התשתיות זלמן בראשי – את המחירים שתגיש כל חברה במכרז בהתאם לסיכום בין הנאשמים. בסופו של דבר זכתה חברת זלמן בראשי במכרז, והעסיקה את חברת מגנזי כקבלנית משנה שלה בעבודות.

רונן גינזבורג. צילום עופר וקנין

נאשמת נוספת בתיק היא לילך הירש, שכיהנה כמזכירת החברה הכלכלית שוהם. לפי האישום, הירש היתה מצויה בקשר רומנטי עם מגנזי, ולבקשתו סייעה לחברת זלמן בראשי להיכנס למכרז לאחר מועד סגירתו. זאת, תוך זיוף התאריך על החשבונית שהונפקה לחברת בראשי עם רכישת חוברת המכרז.

באישום הנוגע לחברת מי חדרה, נאשם מגנזי בתיאום הצעה שהגיש במכרז שנערך ב-2015, עם גורם בלתי ידוע בחברת התשתיות משה בוצ'ן, שהביא לבחירת שתי החברות כנותנות שירותים של מי חדרה.

פרשת פלגי השרון, עוסקת בעבודות תשתית בעיר טייבה. לטענת הפרקליטות, מגנזי תיאם עם אברהם יקואל שהיה אז בעלי חברת י.ע.ז. לבנייה ולפיקוח, את המחירים שיגישו החברות במכרז, תוך סיכום כי מגנזי יזכה במכרז וי.ע.ז תשמש קבלן המשנה שלו – כפי שאכן קרה בסופו של דבר.

עוד נאשם מגנזי בעבירות מס והלבנת הון, בגין מכירת בטון במזומן במיליוני שקלים, תוך הפקת חשבוניות עם סכומים שלא הלמו את סכומי העסקות האמיתיים.

מחברת דניה סיבוס נמסר בתגובה: "צר לנו על כך שהמדינה בחרה להגיש כתב אישום מופרך על מכרז שמעולם לא תואם, שהחברה כלל לא זכתה בו ושהתרחש לפני כמעט עשור. התנהלות הרשות לתחרות בכל הקשור בעניין זה חמורה במיוחד לאור העובדה כי החזיקה בידיה חומרי חקירה במשך ארבע וחצי שנים עד שהחליטה להזמין את אנשי דניה סיבוס למסור את עדותם בעניין, ובכך פגעה קשות ביכולתם של הנחקרים והעדים לשחזר אירועים באופן מהימן, וגרמה לנזק חמור ביכולתם להתגונן מול הטענות ההזויות. כל מי שהדמוקרטיה היא נר לרגליו חייב לחוש באי-נוחות נוכח התנהלות פוגענית זו של אחת מהרשויות המשפיעות במדינה, ונוכח רמיסה כה גסה של זכויותיו של אדם וחברה להליך הוגן, נקי כפיים ומהימן. דניה סיבוס משוכנעת כי לא נפל פגם בהתנהלותה ובהתנהלותם של מנהליה במכרז המדובר והיא עומדת מאחוריהם. החברה ומנהליה ידאגו להציג את הדברים כהווייתם בבית המשפט".

את כתב האישום הגישו עורכי הדין אורי פרייסמן, צחי הבדלי ולנא עואדיה מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) יחד עם עו"ד עדי גנוט מרשות התחרות.

באי כוחו של שולדנפריי, עורכי הדין נתי שמחוני ומיכה פטמן, מסרו בתגובה: "צר לנו על החלטת הפרקליטות שלא לקבל את עתירתנו בשימוע, ולסגור את התיק כנגד מרשנו. סברנו ועודנו סבורים כי מר שולדנפריי לא עבר כל עבירה ואין כל הצדקה להעמידו לדין. יחד עם זאת, אנו חדורי אמונה כי בסופו של יום, תתברר חפותו בבית המשפט".

תגובת סנגורו של מגנזי, ז'ק חן, טרם התקבלה.

הכתבה בדה מרקר: https://www.themarker.com/law/1.7647943

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר