אופניים חשמליים. צילום עזרא לוי
אופניים חשמליים. צילום עזרא לוי

מספר הדוחות שחילקו פקחי העירייה לרוכבי אופניים חשמליים: אפס

הרצליה לא אישרה חוק עזר עירוני שהיה מאפשר להעניק לפקחיה סמכויות אכיפה נגד הרוכבים. העירייה: "אנחנו במהלך להגדיל את מצבת הפקחים ולפתח את שבילי האופניים, ואלה יאפשרו את העברת סמכות האכיפה לעירייה"

פורסם בתאריך: 15.1.19 17:02

פקחי עיריית הרצליה לא אוכפים עבירות של רוכבי אופניים חשמליים. כך עולה מתשובה שנתנה העירייה בעצמה לעמותת הזהירות בדרכים אור ירוק. בעמותה ביקשו מהעירייה, כמו גם מעיריות של ערים גדולות אחרות בארץ, לדעת כמה דוחות רשמו פקחי העיריות בישראל לרוכבי אופניים חשמליים בחודש ספטמבר 2018. עיריית הרצליה השיבה, כך לפי אור ירוק, כי היא "לא החילה את חוק אכיפת אופניים חשמליים ולכן לא מתבצעת אכיפה בנושא זה. הנושא הינו באחריות משטרת ישראל". נציין שהעירייה היתה יכולה להחיל את החוק על פקחיה באמצעות אישור חוק עזר עירוני, כפי שעשו שכנותיה כפר סבא ורעננה, וערים אחרות בארץ כמו תל אביב.

נזכיר כי מתוקף הסמכויות שניתנו לפקחים הם יכולים לאכוף רכיבה שלא במקום החוקי, רכיבה על המדרכה או רכיבה על הכביש כשיש שביל וכן להוציא את האוויר מהגלגלים למי שביצע עבירה ועוכב ואף לקחת את האופניים.

עוד נציין שביולי הקרוב ייכנסו לתוקף תקנות חדשות הנוגעות לשימוש באופניים חשמליים. לפי התקנות שאושרו, יחויבו הרוכבים להחזיק רישיון נהיגה כלשהו, לרבות רישיון שלא בתוקף, או לעמוד בבחינת תיאוריה או לקבל אישור מרשות הרישוי על עמידה בהכשרה ייעודית לתיאוריה. עוד אושר לחייב את הרוכבים בסימון זוהר על הקסדה וכן נאסר לבצע שינוי במבנה הכלים שלא בהתאם לתקנות ונאסר על נהיגה בכלים לא תקינים. רוב התקנות מחמירות עם הרוכבים עצמם שהם גם הנפגעים העיקריים, כאשר במקביל חלקן הגדול של התקנות מגלגל את האחריות למשטרה ולרשויות המקומיות הנושאות באחריות לאכיפת התקנות.

בעירייה הסבירו כי "על פי החוק, האחריות לאכיפת החוק על רוכבי אופניים חשמליים הינה על משטרת ישראל. החוק מאפשר לרשויות מקומיות להחיל את האכיפה גם על פקחיה אך אינו מחייב אותן. בימים אלו, נמצאת עיריית הרצליה בעיצומו של מהלך לגיוס פקחים חדשים על מנת להגדיל משמעותית את מצבת כח האדם, זאת, יחד עם הפיתוח המואץ של שבילי אפניים המתבצע בעיר, יאפשרו העברת סמכות האכיפה לעירייה".

עמותת אור ירוק שלחה בקשה על פי חוק חופש המידע, ל-28 ערים (שבהן יותר מ-50 אלף תושבים) כדי להבין האם סמכויות האכיפה החדשות כלפי רוכבי אופניים, שניתנו לפקחים החל מחודש מרץ 2017, מיושמות הלכה למעשה. על פי אור ירוק, מתוך 28 ערים, 19 ערים השיבו לבקשת המידע מהעמותה ותשע ערים התעלמו. "מן הנתונים שהתקבלו באור ירוק עולה תמונה עגומה החושפת כי למעט עיריית תל אביב-יפו, שאר העיריות פשוט כמעט ולא מתייחסות לסמכויות האכיפה ולא מקדמות את בטיחות הרוכבים" אמרו באור ירוק.

מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק חושפים כי בשנת 2018 רשמו השוטרים כ-25 אלף דוחות לרוכבי אופנים חשמליים, המהווים עליה של 60 אחוז במספר הדוחות שנרשמו בשנת 2017. "בעוד המשטרה מגבירה את האכיפה ומנסה להשיב את הסדר למדרכות הערים, בולטת לרעה היעדר האכיפה מצד פקחי העיריות והרשויות המקומיות שנועדה לסייע למשטרה באכיפה מצילת חיים", אמרו בעמותה. ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ראשי העיריות לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים ולהתעלם מכך שאנשים נהרגים בעיר שלהם ובזמן שהם לא מבצעים אכיפה למרות שיש בידיהם סמכויות לכך".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר