שני אבידן
"השאלה על אילו גילאים מדובר. בגילאי הגן ובית הספר היסודי, אני סבורה שצריכים להתקיים לימודים בימי שישי כי ישנם הורים שצריכים לעבוד גם בימי שישי ואין להם סידור אחר לילדים. הורים כאלה יאלצו לשאת בעלויות טיפול/שמרטפות עבור ילדיהם. גם ההורים שאינם עובדים בימי שישי, בדרך כלל משתמשים ביום זה כיום "פנוי" לסידורים בבית ומחוצה לו, ובמקרה הטוב מנצלים את הזמן למנוחה. בגילאי חטיבות הביניים והתיכון אני סבורה שניתן לוותר על לימודים בימי שישי, מאחר שמדובר בגילאים שבהם הילדים עומדים בפני עצמם, הם מסוגלים לנהל את זמנם בעצמם ואינם זקוקים להשגחה. אני לא מתעלמת מהעובדה שיום שישי חופשי מאפשר לנערים ולנערות לצאת לבילויים גם בימי חמישי בערב (בנוסף על ימי שישי בערב) אבל בשיקולי עלות-תועלת המאזן נוטה לטובת יום חופש לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים".
- שני אבידן היא עורכת דין לענייני משפחה המתמחה בגישור ובגירושין בשיתוף פעולה
לימור קריספין
"כיום יש בשנת הלימודים כארבעים ימי שישי. זה המקום להעלות לתודעה ולהביא לביטול הלימודים בימי שישי ולקצר את החופש הגדול בכשלושה שבועות. גם חופשות חול המועד סוכות, פסח וחופשת חנוכה – יש לקצר באופן משמעותי. בזמנו ניסה שר החינוך לשעבר שי פירון לקדם את התוכנית אך לצערנו כולנו יודעים שלא צלחה. הרי בימי שישי ילדינו לומדים כארבע שעות. במקומן, מה יותר טוב מאשר להמירן לקיצור החופשות? ידוע כי ההורים נחלקים לשני מחנות: מי שמבכים מרה את אבדנם האפשרי של ימי השישי, ומי שמצדדים ברעיון ומחכים לו בכיליון עיניים. אך אם באמת יחשבו מעט ויבינו שזה מקצר את החופשות אני בטוחה שיצביעו בעד ואולי נצליח להוציא את ההצעה לתוקפה".
- לימור קריספין היא מנהלת בתחום ההייטק.
תומר שילה
"מרבית ההורים חלמו בחופש הגדול על השקט והחופש שצפוי להם למשך ארבע שעות ביום שישי ה-1.9. לפי נתונים עדכניים, כ-80% מהעובדים במשק לא עובדים ביום שישי והוא משמש כיום עבודה חלקי וקצר בעיקר לעובדי הוראה. עובדי ההוראה עובדים כמו מרבית המשק חמישה ימי עבודה שבועיים, אך הם בוחרים את יום החופש הנוסף שלהם, כך שתמיד המורה והגננת יהיו בחופש באחד מששת ימי הלימודים. הגם שמאז שמרבית המשק (כ-80%) עבר לעבוד חמישה ימים בשבוע, התאהבנו בשקט היחסי של ימי השישי. לדעתי, רוב האזרחים יעדיפו לבטל את יום הלימודים של יום שישי ובתמורה לצמצם את ימי החופש של הילדים שמעיקים על ההורים ועל המשק. כלומר, במקום ימי החופשה העודפים בחנוכה, בפסח וכו' הילדים ילמדו והחופשה של עובדי ההוראה תהיה בימי שישי, כך ניתן יהיה בקלות יחסית לצמצם את הפער במספר ימי החופש בין הילדים להורים".
- תומר שילה הוא עורך דין, מומחה בייצוג חייבים בהליכי פשיטת רגל ופעיל חברתי בהרצליה.
צורי ג׳אן
"ישנם בתי ספר על יסודיים שבחרו להוסיף שעות לימוד במהלך השבוע על חשבון ימי שישי, ובכך גרמו לעומס לימודי במהלך השבוע, כך שכל זמנם הוקדש רק ללימודים ללא אפשרות לפנאי איכותי וייחודי. אני מעדיף איזונים, כך שלכל התלמידים יתאפשר גם פנאי איכותי. ככלל, ימי שישי עשויים להיות זמן איכות עם ההורים שאינם עובדים בימי שישי, אך מה יעשו ההורים שעובדים בימי שישי? היכן יהיו הילדים? רק אם השלטון המקומי ומערכת החינוך ישכילו ליצור מענים איכותיים לתחומי העניין של הילדים והנוער לימי שישי, הייתי מצביע על חמישה ימי לימוד. כך שתהיה בחירה להורים ולילדים באם לעסוק ביום שישי בתכנון משפחתי לבילוי משותף או בפיתוח אישי לתלמידים לפי תחומי העניין שלהם".
- צורי ז'אן הוא הבעלים של ז'אן נדל"ן ברחוב סוקולוב בהרצליה
אלי חיו חמו (ג'מיל)
"לדעתי יש לעשות הפרדה בין חתכי הגילאים. עבור התלמידים הלומדים בבתי הספר היסודיים יש לקיים לימודים בשישי שכן מדובר בילדים קטנים שזקוקים למסגרת ולימודי בסיס להמשך לימודיהם במסגרות הבאות. אולם לעניין תלמידי החטיבות והתיכונים, בעיניי אין לקיים לימודים בימי שישי. מדובר בתלמידים בוגרים הזקוקים לחופש משגרת הלימודים במהלך השבוע ויוכלו לנצל את ימי שישי להיפגש עם חבריהם, בילוי עם משפחתם, למידה למבחנים ועשיית שיעורי הבית שניתנו במהלך השבוע".
- אלי חיו חמו (ג'מיל) הוא בעלי קבוצת הכדורגל הפועל הרצליה ובעלי מסעדת מפגש השרון בעיר.
מישל מורג
"השאלה איננה האם לקיים או לא לקיים לימודים בימי שישי. מערכת החינוך מקנה לילדנו חינוך פורמאלי ולא פורמאלי. כיום מערכת החינוך אינה יכולה ואינה מתמודדת עם קצב החיים וכמות הגירויים שמספקת המדיה בכללותה לנוער ולילדים. אנו עדים להתפתחות שפה חדשה אשר אינה תואמת את הוואטס-אפ הישן אלא יותר לכוון תוכנות התקשורת החדשות. כיום מערכת החינוך רודפת אחר הנוער, אינה מבינה אותם ואת שפתם והפער רק הולך ומעמיק. מאחר ואין לנו שום אלטרנטיבה ליום שישי בבית, הרינו דוחפים אותם עמוק יותר לתוך המערכות אשר אינן מחנכות או מקנות ערכים כלשהם, אינן מפתחות כישורי שפה, תקשורת בין אישית ועוד. אני מעדיף שהתלמידים ישהו שישה ימים בשבוע בבית הספר, ומע' החינוך תמשיך לנסות ולהקנות להם ערכים וכישורים. המערכת הא-פורמלית אינה מספקת את שנדרש ממנה ואין פתרון שיספק מענה כלשהו לרביצה בבית ובילוי עוד שעות ברחובות ללא שליטה, פיקוח והכוונה. אז שהמערכת תעבוד שישה ימים בשבוע ותקנה להם את הערכים והכישורים".
- מישל מורג הוא עורך דין בעל משרד מ.מורג.
תגובות