תיכון הראשונים בהרצליה, זוכה פרס חינוך ארצי על חדשנות ויזמות, עשה צעד נוסף להשבחת הפדגוגיה בתחום עולם המטאברס. התיכון נבחר על ידי משרד החינוך להשתתף בתכנית "המעבדה", במסגרתה צוות המורים של התיכון יפתח יחידות תוכן בעולם המטאברס אותן התלמידים ילמדו באמצעות מציאות רבודה ומציאות מדומה. בימים אלה מוקמת בתיכון מעבדת מציאות תלת מימד, הראשונה מסוגה בהרצליה, שתעמוד לרשות התלמידים והמורים.
מטאברס הוא שידרוג עכשווי לעולם מציאות רבודה ומדומה תלת מימדית. המונח מטאברס (עולם על) מתייחס לתיאור הרעיון של "השלב הבא" באבולוציה של רשת האינטרנט, שתהיה מורכבת ממרחבים וירטואליים משותפים ותלת-ממדיים שיהיו מקושרים ומרכיבים יקום וירטואלי כוללני, שיכלול בפועל את רשת האינטרנט כולה וכל קשת המציאות הרבודה.
צוות המורים בליווי מומחים יפתח יחידות תוכן במגוון תחומי הוראה, בתחום החברתי ובתחום הרגשי. ביום רביעי שעבר התקיים בתיכון הראשונים כנס פתיחה לתכנית, בהשתתפות זוכה פרס נובל לכימיה, פרופ' דן שכטמן, שמלווה פדגוגית את התכנית הבית ספרית. בכנס הפתיחה אף השתתפה פרופ' ציפי שכטמן שמובילה את הסוגיה הריגשית חברתית של התכנית. מאחר ולמידה במציאות תלת מימד עשויה להעלות סוגיות אתיות, חברתיות ורגשיות, התכנית כולה מלווה בליווי רגשי על ידי מומחים בתחום ויועצת בית הספר. עוד השתתפו בכנס הפתיחה אביב וסרמן, היזם ומוביל התכנית, ד"ר איליין חוטר טכנו-פדגוגית, נציגת מו"פ משרד החינוך, נציגת שפ"י ועוד.
בחודשים האחרונים עובד התיכון עם המעבדה למחקר הנדסי בבית חולים שיבא תל השומר בראשות ד"ר שי טיימן-ירדן ובשני מקצועות, כימיה וביולוגיה, כבר התקיימו השבוע השיעורים הראשונים בחדרים וירטואליים במציאות רבודה. תלמידי מגמת הכימיה התנסו במערכת מציאות מדומה ובנו מולקולות של תרופות, התבוננו במולקולות בעזרת משקפי תלת מימד ויצרו קשרים כימיים. בשיעורי ביולוגיה חוקרת התקיימו שיעורים במציאות מדומה ורבודה בנושא ניתוחי לב ומומים בלב. פעילות זו הייתה מעין שיא לסדנה שלמה שעברו התלמידים בנושא מערכת ההובלה, מחלות לב ומומים בלב.
מנהלת בית הספר, סיגל דוד, אמרה : "זה לא גימיק או משחק אלא למידה אחרת ברמה אחרת. אנו מכניסים כלי טכנולוגי רק כשאנו משוכנעים שיש לו ערך פדגוגי. מערכת החינוך לא יכולה לעשות עוד מאותו הדבר אלא חייבת להתקדם ביחד עם העולם. בתיכון הוקם צוות היגוי לבניית תכנית בית ספרית רב תחומית בסביבה המטאברסית בו שותפים אנשי חינוך יזמים ומקצועיים ונציגי תלמידים שיובילו יחדיו את היוזמה. למידה בטכנולוגיות תלת מימד עולה בקנה אחד עם רוח בית הספר ושאיפתנו המתמדת להיות רלוונטיים, חדשניים ולאפשר לתלמידים ללמוד מתוך סקרנות, להיות מעורבים ופעילים בתהליכי הלמידה והחקר ולהנות מהם. הסביבה המטאברסית תאפשר לנו להשביח את הלמידה. היא תאפשר ללמוד חומרים מופשטים בצורה מוחשית וידידותית. השיעורים בסביבת המטאברס הינם נידבך אחד בתכנית הלמידה וישולבו בתכנית השנתית. בשלב הבא, בכל תחום בו המורה חושב שהסביבה המטאברסית עשויה לקדם את הלמידה ואת החשיבה, נשתמש בכיתה אימרסיבית".
תגובות