ערב שבת, פרשת תרומה
כניסת השבת בהרצליה: 17:15
צאת השבת: 18:09
צחי וייס מספר על פרשת השבוע:
משכן בונים יחד
• בפרשה שלנו ה' מצווה את בני ישראל לבנות לו בית.
בשביל מה בורא עולם ש"מלוא כל הארץ כבודו", צריך בית?
ועוד שאנחנו נבנה לו אותו?
כדי לתת מקום למישהו אחר, פעמים שאתה צריך לפנות ולצמצם קצת את עצמך.
אפשר לומר שאלוקים "מצמצם" עצמו לתוך משכן שיהווה בית קדושה בשבילנו.
הקדושה חלה במציאות מתוך עשייה וחיבור המשותפים לנו ולאלוקים.
• קרשי המשכן היו מעצי שיטים.
אך מנין היה לבני ישראל עצי שיטים במדבר?
אומר רבי תנחומא:
"יעקב אבינו צפה ברוח הקודש שעתידין בני ישראל לבנות משכן במדבר, והביא ארזים למצרים ונטעם, וציווה לבניו ליטלם עמהם כשיצאו ממצרים"
בהמשך הפרשה כתוב:
"וְעָשִׂיתָ אֶת הַקְּרָשִׁים לַמִּשְׁכָּן עֲצֵי שִׁטִּים עֹמְדִים" (כ"ו, ט"ו)
וכותב רש"י:
"…מאותן (עצים) העומדין ומיוחדין לכך".
יעקב בירידתו למצרים בשנות הרעב, טורח להעמיס ולהיסחב עם שתילים אותם הוא עתיד לטעת באדמת מצרים.
לאורך הגלות השתילים צומחים ונעשים לעצים גדולים.
הגיע זמן יציאת מצרים.
הדבר האחרון שהגיוני להטלטל איתו במדבר, אלו גזעים עצומים וכבדים.
אבל יעקב ציווה את בניו –
כאשר תצאו לחירות, ותקימו את עם ישראל מחדש קחו אתכם את העצים העתיקים מהם תבנו בית יחד.
הוא אומר לבניו –
זה נכון עכשיו, ויהיה נכון גם לדורות הבאים כשיצאו מהגלויות השונות.
כשבאים לבנות משכן חדש, אי אפשר לזרוק את העבר מאחור.
רק חיים לאומיים, מדינה וחברה שיבנו על בסיס מסורת הדורות וזהות משותפת יוכלו להתקיים ולעמוד בצורה יציבה גם כאשר נדרשים לאתגרים – "עצי שיטים עומדים".
אבל יש עוד תנאי.
שהכתלים יהיו עצים העומדים זקופים זה לצד זה, ולא שוכבים קרש על קרש.
התקבצנו מהרבה גלויות שונות,
כל אחד חזר עם תכונות העץ שלו,
וכדי שהבניין יצליח להתקיים ולהיות יציב צריך שכולם יקבלו מקום בצורה זקופה
הבסיס לזה הוא לזכור שהשורש המשותף של כל העצים שנפוצו על פני תבל, מקורו באבות ואימהות האומה באדמת ארץ ישראל.
שבת שלום!
תגובות