כניסת השבת: 19:28
יציאת השבת: 20:18
פרשת דברים
תחילת הצום: יום שבת 19:44
צאת הצום: יום ראשון 20:16
צחי וייס על פרשת השבוע:
השבת מתחילים את ספר דברים, החותם את חמשת חומשי התורה.
ספר דברים הוא בעצם נאום ארוך של משה לעם ישראל ערב כניסתם לארץ ישראל, סוף מסעם במדבר וסוף מסע החיים של משה רבנו.
בפתח הדברים מופיע הפסוק:
"בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בְּאֶרֶץ מוֹאָב הוֹאִיל מֹשֶׁה בֵּאֵר אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר"
רש"י במקום מפרש שמשה התחיל לבאר את התורה בפני עם ישראל ב- 70 לשון.
וכמו שנראה בהמשך בפרשת "כי תבוא" :
"וְכָתַבְתָּ עַל הָאֲבָנִים אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בַּאֵר הֵיטֵב".
בשביל מי ובשביל מה צריך לבאר את התורה בשבעים לשון?
הרי מדובר בעם שיצא ממצרים, מבית עבדים, ועומד להכנס לארץ ישראל.
בכמה שפות שלטו בני ישראל? ולכמה שפות ידרשו כדי לחיות בארץ ישראל?
אולי אפשר לומר שני הסברים –
מצרים היתה מעצמה אזורית ומרכז תרבותי חשוב.
יתכן שבקרב בני ישראל היוצאים ממצרים היו דוברי שפות שונות אשר התלוו אליהם ביציאתם ממצרים או בלכתם במדבר, ואולי גם במהלך השנים במצרים חלק מהעם רכש או גדל על שפות שונות (למרות שרובם כדברי המדרש, "לא שינו את לשונם" ).
אך נראה שישנו כאן עקרון יותר משמעותי.
עם ישראל עומד לבנות את חייו הלאומיים בארץ ישראל.
אך היעוד הגדול של עם ישראל הוא כלל עולמי.
"כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".
כל האנושות צריכה לינוק חיים מעם ישראל ותורתו.
על כן דווקא בכניסתם לארץ, מגיע הציווי "באר היטב".
התורה צריכה להיות מובנת ומפורשת לכל האומות, ובכך תכלית המציאות תגיע להשלמתה.
שבת שלום!
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות