העבודות בנחל גליל ים, צילום פרטי
העבודות בנחל גליל ים, צילום פרטי

זה לא נגמר: עתירה של פעילי סביבה נגד העבודות להקמת בית ספר סמוך לנחל גליל ים

השופט דחה בקשה לצו הפסקת עבודות, וביקש מידע נוסף לקראת דיון שיתקיים בעתירה

פורסם בתאריך: 8.10.24 13:22

מאבק פעילי הסביבה בהרצליה נגד הקמת בית ספר יסודי ואולם ספורט בקרבת נחל גליל ים: לאחרונה הגישו הפעילים עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים.

העתירה הוגשה על ידי עמותת תושבי הרצליה למען תכנון ראוי לאיכות חיים וסביבה, בראשותה של סוזי נדב וארבעה תושבים נוספים – מאיה ראם, ליאור צרבינסקי, עינת גרא וארדית ביטמן, כנגד עיריית הרצליה, הועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה, רשות הרישוי הרצליה והחברה לפיתוח הרצליה בע"מ. מאיה ראם וסוזי נדב הן נציגות ציבור בוועדת איכות הסביבה של עיריית הרצליה.

בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד יותם שלמה, מהקליניקה לרגולציה סביבתית הפקולטה למשפטים אוניברסיטת בר אילן, דורשים התושבים כי בית המשפט יורה על ביטול היתר הבניה לבית הספר הנבנה בימים אלו בסמוך לנחל גליל ים בשטח שבין שכונת גליל ים לשכונת נווה ישראל וזאת בשל אי עמידות בהוראות תמ"א 1 פרק נחלים. עוד דרשו כי היתר הבנייה לבית הספר ואולם הספורט יוצאו לאחר ביצוע בדיקות למציאת חלופת בנייה שמאפשרת שמירה טובה יותר על מרחב הנחל, לקבוע שההיתר ניתן על בסיס תשתית עובדתית חסרה, שיש להשלים מסמכים ולבצע בדיקות מקיפות על עמידות ויציבות גדות הנחל בשיתוף גיאולוג או יועץ קרקע מומחה, לבירור התאמת תוכנית הבנייה לתשתית הקרקע, ביצוע סקר הידרולוגי וגיאומורפולוגי לנחל והתאמת תוכנית הבנייה תוך מתן מרחב תפקודי לנחל למניעת הצפות. עוד טוענים העותרים כי החלטות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה בעניין מתן ההיתר והעבודות בסמוך לנחל התקבלו בחוסר סמכות, ללא תשתית עובדתית מספקת ובניגוד לחוק.

העותרים ביקשו מבית המשפט כי יוציא צו מיידי להפסקת עבודות אך השופט קובי ורדי דחה לפני חג ראש השנה את בקשתם וכתב כי דיון בעתירה יתקיים, על פי בקשת העירייה, ב- 30 באוקטובר. העותרים לא ויתרו והגישו בקשה דחופה נוספת לבית המשפט ובה כתבו כי היתר הבנייה שניתן בהליך לא תקין, על שני שלביו, ושפיכת עפר לתוך ערוץ הנחל וגידור הגדה הרחוקה מהווה סיכון לנחל, עבודות שהחלו בסמוך להגשת העתירה, ב- 26 בספטמבר, והמסכן ערכים רבים של טבע (צמחייה, זוחלים וכדומה) ותוך יצירת סיכון בטיחותי חמור לתושבי האזור ולתלמידי בית הספר העתידיים.

עוד צוין בבקשה כי לאורך החודשים האחרונים העירייה הכירה בחשיבות הנחל כפנינת טבע בעלת חשיבות אקולוגית וחברתית, אך עם זאת המשיבות לא השכילו לקחת צעד נוסף קדימה ולהבטיח הוצאה של היתר בנייה תקין בהתאם לדין וזאת חרף העובדה שהוצגה מנציגי המשיבות חלופה שתאפשר הוצאת היתר בנייה כדין תוך שמירה על מכלול האינטרסים החברתיים והסביבתיים.

בסיום הבקשה נכתב: "כפי שעולה מחוות דעת הרבות שצורפו לעתירה כולל מטעם המשיבות, בשטח הנחל נמצאו ממצאים אקולוגיים בעלי חיים וצמחים הראויים לשימור שנפגעים קשות מהתנהלות המשיבות. שפיכת עפר לאפיק הנחל אף עלולה לגרום להצפות. מן הראוי היה שהמשיבות יתחייבו שלא לבצע עבודות בתחום השנוי במחלוקת, אזור של חמישה מטרים מגדות הנחל, אזור רצועת המגן תוך הימנעות מפגיעה באפיק הנחל. משלא עשו כן ומשעוד הדיון בבקשה לצו הביניים נדחה בשבועיים נוספים ואף יותר מתבקש בית המשפט, בכל לשון של בקשה, לעיין מחדש בבקשה לצו ארעי ולמנוע נזק בלתי הפיך לנחל באופן שיאפשר למשיבות להוציא היתר בנייה על פי דין שיאפשר את שגשוג הנחל לצד בית הספר לטובת כלל תושבי העיר".

 

 

ביום ראשון השבוע כתב השופט קובי ורדי החלטת ביניים נוספת ובה ציין כי בטרם מתן החלטה בבקשה, כולל שינוי מועד הדיון או החלטה לגבי סעד זמני כזה או אחר עד לדיון, המשיבות יגיבו עד ה- 8 באוקטובר (היום) ויפרטו אלו עבודות מתבצעות כיום ואלו עבודות יתבצעו עד לסוף אוקטובר ומה הלו"ז וצפי העבודות עד לסיומן של השלבים המתוכננים. כן יבהירו האם מתבצעות עבודות או מתוכננות להתבצע בטווח פחות של 5 מטר מגדות הנחל ואם כן יפרטו מהם אותן עבודות ומתי אמורות להתבצע וכן יפרטו האם נשפך או יישפך עפר לאפיק הנחל ומה נעשה בעפר שמוצא מהעבודות.

מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "עיריית הרצליה החליטה לקדם את פרויקט שיקום נחל גליל ים ולהפוך אותו לפנינת טבע מרהיבה של צמחייה עשירה, שבילי הליכה, נקודות תצפית ועוד. בימים אלה מתבצעות עבודות הבנייה של בית הספר הסמוך, בהתאם לחלופה שנבחרה בסקר שיתוף ציבור – הזזת בית הספר בחמישה מטרים משפת הנחל. זמנית, עובדי הבניין הציבו בטון בסמוך לנחל כדי שיהיה ניתן לקדוח כלונסאות. לאחר מכן, בעוד כשבועיים, אנו ננקה את הנחל והוא יוצא מחוץ לאתר הבנייה. במקביל, אנו מתכננים את פיתוח הנחל עם התושבים, והכל ייעשה בשקיפות מלאה, כפי שהבטחנו".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר