חוף הים בהרצליה צילום העירייה
חוף הים בהרצליה צילום העירייה

התכנית הניסיונית להגנה על המצוק: העירייה מתנגדת לתנאי של הקמת שוברי גלים במקביל

המאבק נגד הקמת שוברי גלים בהרצליה: העירייה הודיעה כי היא מתנגדת לתנאי של המועצה הארצית, לפיו יישום התכנית הניסיונית להגנה על המצוקים והחופים יתבצע במקביל להקמת השוברים

פורסם בתאריך: 26.9.24 08:07

התפתחות בנושא עתיד הקמת שוברי הגלים בחופי הרצליה: עיריית הרצליה הודיעה כי היא מתנגדת לתנאי שהציבה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לפיו יישום התכנית הניסיונית להגנה על המצוקים והחופים תתבצע במקביל להקמת שוברי הגלים.

כזכור, לאחרונה דחתה ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה את ההתנגדויות והעררים שהגישו גופים שונים, ביניהם עיריית הרצליה, לתוכנית "חזית הים" שאושרה לפני כשנה. בין היתר דחתה הוועדה את כל ההתנגדויות שאושרו ואישרה מחדש את הקמת שוברי הגלים במטרה להרחיב את חופי הים ולמנוע נסיגת החוף אל המים. על פי התכנית, אמורים להיבנות עוד שבעה שוברי גלים, צפוניים יותר, בנוסף לשלושה שקיימים כיום מול חופי אכדיה.

לפני כחודש הודיעה העירייה כי היא בוחנת מחדש את ההחלטה להקמת שוברי גלים בים ותקים ועדת ייעוץ מקצועית שתדון בסוגיית שימור החופים ומציאת חלופות לשוברי הגלים. השבוע הודיעה העירייה כי הגישה הסתייגות למועצה הארצית לתכנון ובנייה לתמ"א 13 ג' – תכנית מתאר ארצית למתקנים חדשניים בים התיכון. מטרת התכנית היא הקמת מתקני ניסוי זמניים בטכנולוגיה חדשנית במרחב הימי ברחבי הארץ ובהרצליה. בהרצליה נקבע כי ניתן יהיה להקים מתקן ניסוי להגנה על חופים ומצוקים בלבד, כחלופה לשוברי הגלים.

בעירייה גורסים כי הסיבה להסתייגות היא התנאי שהציבה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לפיו מתקן הניסוי יוקם במקביל להקמת שוברי הגלים. לטענת העירייה, סעיף זה סותר את מטרת התוכנית שהיא מציאת פתרון חלופי להקמת שוברי הגלים. בשבוע שעבר קיבלה ועדת המשנה לתכנון ובנייה הרצליה-כפר שמריהו החלטה המאמצת את הסתייגות העירייה.

ראש העירייה, יריב פישר, המכהן גם כסגן יו"ר פורום רשויות החוף בישראל, אמר: "יחד עם אופיר פז פינס, יו"ר פורום רשויות החוף, הצגתי השבוע לשר הפנים, משה ארבל, את תכניתנו לפיתוח חזית חופי הים ואת הצורך לשמר את חול הים והמצוק הטבעי בדרכים חלופיות, יש דרכים נוספות שחשוב לבחון לשימור החוף בנוסף לשוברי גלים העשויים לפגוע בסביבה האקולוגית הטבעית של חופי הים".

איל פביאן, סגן ראש העירייה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה כפר-שמריהו, הוסיף: "הגנת המצוק וההבטחה כי חופי הים של הרצליה ימשיכו לשמש משאב של איכות חיים וסביבה לתושבי הרצליה נמצאת בראש מעיינינו. איננו מקבלים את תכנית שבעת שוברי הגלים הנוספים בהרצליה כגזרה משמיים והיות ומדובר בצעד בלתי הפיך, ברצוננו לבחון היטב כל אפשרות מקצועית בעניין זה".

בתוך כך, הנושא עלה גם בישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביום שלישי השבוע בעקבות הצעה לסדר ושאילתא שהגיש חבר המועצה יונתן יעקובוביץ' מהאופוזיציה (סיעת משה פדלון), המוביל מזה שנים את ההתנגדות להקמת שוברי הגלים. בהצעה לסדר כתב יעקובוביץ': "בהמשך ישיר להצהרותיכם לציבור בדבר כוונתכם למנוע את בניית שוברי הגלים בחופיה הצפוניים בהרצליה אנו קוראים לכם לאמץ מדיניות". יעקובוביץ' דרש מהעירייה כי תכין ערעור לבית המשפט העליון או בקשה לדיון נוסף בוועדה הארצית לתכנון ובנייה על החלטתה תוך הצגת תכנית להזנת חול שהוכנה בשנים האחרונות. עוד הציע להשאיר את התקציב בסך 8 מיליון שקלים כפי שאושר בשנת 2023 ומתוכו כמיליון שקלים לביצוע מיידי עוד בשנת 2024 זאת לרבות, אימוץ וקידום תכנית הזנת החול שמשמעותה החזרת הרוחב הטבעי של החופים הצפוניים בהרצליה.

יעקובוביץ הציע גם בהצעתו: "להצהיר לציבור וכן למקבלי ההחלטות בוועדות התכנון כי אין בכוונתכם (לעירייה – ש.י.) לקדם את בניית הטיילת החופית והמרכזים המסחריים על החוף עד לחוף סידני עלי וכי במידה וניתן לקדם את הטיילת והפיתוח החופי ללא שוברי גלים עד לחוף זבולון (כולל) זאת תהיה החלופה המועדפת עליכם. להצהיר לציבור וכן למקבלי ההחלטות בוועדות התכנון שגם במידה ותכנית שוברי הגלים תאושר אין בכוונתכם לקדם פיתוח של מלונות ומרכזים מסחריים על גבי מצוק הכורכר או למרגלותיו. לבצע הבדיקות הנדרשות כדי לבחון חלופות אחרות לשוברי הגלים ומסגרת זו ללמוד ולהבין את הפרויקטים השונים של הזנות החול במדינות מערביות". לאחר שהציג את הצעתו היא נדחתה ברוב של חברי הקואליציה. בשאילתא שהציג ביקש יעקובוביץ' לדעת היכן עומדת הקמת הוועדה שהעירייה הכריזה על הקמתה. בעירייה השיבו כי הרכב הוועדה נמצא בימים אלה בהתהוות בהתאם למיפוי של גורמים מקצועיים ואיכותיים מכל תחום שנדרש בהיבטי סביבה, תיירות, הנדסה, כלכלה ועוד. עוד ציינה העירייה כי לכשתקום הוועדה ייקבע לה סדר יום ובו בין היתר מפגשים עם הציבור אליהם יוזמנו חברי מועצה. העירייה הוסיפה כי הועדה תורכב מאנשי מקצוע מומחים ולא מחברי מועצה.

יעקובוביץ' אמר לאחר ישיבת המועצה: "לסיכום עיקרי התגובה או חוסר התגובה של העירייה לשאילתות שהוגשו ולהצעת הסדר שהוסרה מסדר היום:
הוועדה לבחינת חלופות לשוברי גלים בראשות מנכ"לית העירייה עליה הכריזה העירייה לתקשורת בתחילת אוגוסט טרם הוקמה ועדיין אין מושג מי "המומחים" שיכללו בה. וגם לא התקיימו דיונים בעירייה לדברי המנכ"לית. נכון לכעת, פרויקט הזנות החול בוטל למרות שהוא מתוקצב. המהלך של לקחת את החלק בחוף אכדיה דרום שמול המובל/הנקז ולהזין אותו לבוהן המצוקים בחוף השרון וצפונה לפני שהוא יישטף לפתח המרינה לא יבוצע למרות שהוא יחסוך כסף ופגיעה בשוניות שבסידני עלי. הלכה למעשה אין היתכנות להזנות חול בקרוב למרות שיש תכנית להזנות שקיבלה גיבוי ממספר מומחים ושנעשתה עם המומחית ניבה לונדון שהיא מומחית בכירה ולשעבר סמנכ"לית תכנון בחברה להגנת המצוק וקיבלה גיבוי ממומחים אחרים. העירייה מתכננת להקים "מתקן ניסוי להגנת החופים והמצוקים". לא ברור על איזה מתקן מדובר ולא היו מוכנים לפרט דבר בעניין. הכי חשוב, מעבר להצהרות ופרסומים חסרי תוכן העירייה לא מוכנה להצהיר שהיא מוותרת על הקמת טיילות ומסעדות מצפון לחוף השרון ולהפוך את חוף הים לשטח נדל"ן וזה כל העניין. לסיכום, כרגע המצב הוא שלמרות ההצהרות, הפעולות או חוסר הפעולות מעידות שראש העיר פישר שיזם את התכנית בשנת 2012 יחד עם סגנו פביאן לא מקדמים את פרויקט הזנת החול שמתבצע כבר שנים בערים אחרות. גם ההצעה לסדר שמשמעותה הזנות חול במקום פיתוח נדל"ן הוסרה מהדיון כאשר רוב חברי הקואליציה שהצביעו בעד ההסרה הם אותם חברים שהצביעו בעד התכנית ביוני 2020 בזמן ההפגנה הגדולה מול העירייה".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר