עיריית הרצליה ורחבת שער העיר, צילום דוברות העירייה
עיריית הרצליה ורחבת שער העיר, צילום דוברות העירייה

עשרות שקלים בממוצע לחודש: כך ישפיעו המלחמה והמטרו על הארנונה של תושבי הרצליה

המדינה מחייבת רשויות מקומיות להעלות את הארנונה ב-5.29%, לצד העלאה של 3.5% בשל חוק המטרו. העירייה החליטה לשאת בחלק מההעלאה, אך באופוזיציה מודיעים שיתנגדו גם להעלאה חלקית

פורסם בתאריך: 3.6.24 14:37

המלחמה נותנת את אותותיה – ואנחנו נשלם יותר: לאחרונה הודיעה המדינה כי על פי החוק יידרשו הרשויות המקומיות להעלות את שיעור הארנונה בשנת 2025 באופן אוטומטי בשיעור של 5.29%. יצוין כי עירייה שרוצה להעלות בפחות או ביותר מכך, צריכה לבקש אישור חריג.

בנוסף, על פי "חוק המטרו", המחייב רשויות מקומיות שבהן עובר הקו לשאת בחלק מעלויות המימון, רשאית הרשות המקומית להעלות את הארנונה בשיעור נוסף של עד 3.5%, כך שבסך הכל הארנונה בהרצליה אמורה להעלות בשנה הבאה בשיעור של 8.79%. רק לשם השוואה, בשנת 2024 עלה שיעור הארנונה בהרצליה באופן אוטומטי בשיעור של 2.68%.

למרות דרישת המדינה, החליט ראש העירייה יריב פישר כי הארנונה לא תעלה בכל השיעור האמור. בדיון מעמיק, מפורט ומקצועי, שהתקיים אמש (ראשון) בישיבת ועדת הכספים, ביקש פישר להביא לאישור מועצת העיר את אישור צו הארנונה והעלאתו בשיעור של 6.5% – ולא להעלותו באופן אוטומטי ב-8.79% כפי שדורשת המדינה.

בעירייה הסבירו מדוע העלייה תהיה חלקית. בהודעת העירייה נכתב: "מלחמת אוקטובר הביאה עמה גם מיתון כלכלי עמוק – בשנה הקרובה צפוי הציבור לסבול מאבדן הכנסות. כולנו מבינים שמשבר זה עדיין לא מצוי מאחורינו – הוא עדיין מתרחש ואין לדעת לאן יוביל. לכן על הרשות לפעול ככל יכולתה להקל על הנטל הכלכלי של התושבים. יש להבין כי עיריית הרצליה משקיעה תקציבים רבים, של מיליוני שקלים, בסיוע לאוכלוסיות רווחה, לקשישים, לניצולי שואה, לילדים ממשפחות מעוטות יכולת ועוד. חשוב להדגיש כי נמשיך וניתן הנחות וסיוע פרטני לתושבים שידם אינם משגת, שלצערנו מספרן הולך וגדל, על פי תבחיני ועדת ההנחות בארנונה שיותאמו לנוכח התקופה. במקביל – חובתינו כרשות להמשיך ולתת שירותים איכותיים וחיוניים לתושבים ברמה הגבוהה ביותר".

עוד הדגישו בעירייה כי צו הארנונה בהרצליה הוא צו מתחשב ואחראי והדגישו כי העלייה לא תהיה אחידה, אלא מותאמת לרמה הסוציואקונומית המשתנה של אוכלוסיית השכונות המגוונות בעיר. משק הבית הממוצע בעיר יספוג עלייה של כ-50 שקלים לחודש.

עוד ציינו בעירייה: "מדובר בתקופה כלכלית מאתגרת ומורכבת מאוד. יש להבין כי כרשות איתנה, העירייה סופגת את רוב התשלום ממקורות מההכנסה הקיימים. אולם, היות והמדדים בכל תחומי המחיה עולים – בכדי לשמור על רמת השירותים לתושבים ועל קופה ציבורית יציבה, אין ברירה אלא להעלות את המס במינימום האפשרי".

ראש העירייה, יריב פישר, פשר הסביר: "כעירייה אחראית, הנערכת בימים אלו לאובדן הכנסות מאסיבי בצל משבר המלחמה והמעוניינת להמשיך ולתת שירות מיטבי לתושבי העיר – אנו מצפים ממועצת העיר לאשר את צו הארנונה באופן מופחת – ומתושבי הרצליה – לקבל בהבנה מאמצים אלו והחלטה חשובה זו".

 

גורמים באופוזיציה אמרו כי יתנגדו לאישור צו הארנונה. חבר המועצה, יונתן יעקובוביץ', אמר אתמול: "ראש העירייה הנוכחי והקואליציה הנוכחית נחשפים שוב בצביעותם. את הקדנציה הנוכחית קיבל ראש העירייה, יריב פישר, עם עודפי תקציב אדירים. בשנת 2018 למשל ראה נכון לומר "אין שום סיבה להעלות ארנונה בעיר עם עודפי תקציב". בשנת 2021, סגן ראש העירייה איל פביאן הפגין יחד איתנו נגד העלאת הארנונה ברחבת העיר וכך ראש העירייה וחבריו לקואליציה התנגדו כל שנה. וכעת זה בסדר בגלל המלחמה? וזה לאחר שראו לנכון להוציא 580 אלף ש"ח ללא מכרז באירוע "פסח חוף" בכיכר דה שליט ובה בעת להפסיק את חלוקת המזון לנזקקים בפסח? הצביעות כאן זועקת לשמיים. אני וחברי סיעתי נתנגד להעלאת הארנונה דווקא בתקופה לא פשוטה זו ולאור העול הכלכלי שקיים וצפוי לגבור בעיקר למעמד הבינוני והנמוך שהם משלמי הארנונה העיקריים בין אם בעסקים ובין אם במגורים. במידה והנהלת העיר הנוכחית רוצה לשמר את העודף כלכלי שהושאר לה אני מציע לעשות זאת באמצעות מימוש הפוטנציאל הקיים בעיר וניצול נכון של המשאבים הקיימים כפי שהבטיחו ראש העירייה פישר וחבריו לקואליציה במהלך הבחירות ודרשו בזמן היותם באופוזיציה, במקום ללכת בדרך הקלה ולעשות זאת על גב התושבים והעסקים שגם כך קורסים".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון הרצליה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר