הציור "נישואי הזוג ארנולפיני" של יאן ואן אייק, משנת 1434, הוא נקודת המוצא למיצב וידאו רב-ערוצי שיצרה האמנית אורית אדר בכר, הבוחן את הזוגיות ומשמעותה תוך שילוב של ארבעה זוגות מהחיים. התערוכה תפתח במוצאי שבת הבא במשכן האמנים בהרצליה.
בציור של ואן אייק ניצבים גבר ואישה זה לצד זה, המשמשים ניצבים בסצנת זוגיות. במראה עגולה שעל הקיר מאחורי הזוג בציור, משתקף זוג דמויות נוסף, שמביט בבני הזוג שלפנינו. שתי נקודות המבט המופיעות בציור המקורי, קדמית ואחורית, לוקחות חלק גם במיצב הווידיאו של אדר-בכר. עבודת הווידיאו של אדר בכר מצולמת בחלל משוחזר שנבנה במיוחד. מצלמה אחת הוצבה בו כך שהיא מספקת עבורנו את זווית הראייה הקדמית, ואילו השנייה מוצפנת בפתח עגול התופס את מקומה של המראה העגולה בציורו של ואן-אייק. כל הזוגות המופיעים במיצב הם זוגות גם במציאות. "הזוגות התבקשו לפעול בחדר כראות עיניהם, אך עם הישמע שריקה, לחדול מכל פעילות, להתייצב בחזית החלל בתנוחה של הזוג בציור של ואן-אייק ולהישאר בה עד הישמע השריקה השנייה", אומרים במשכן האמנים, "מספרן של השריקות אינו ידוע לזוגות מראש, וכמוהו גם משך הזמן שבו יידרשו להישאר בתנוחתו של הזוג המצויר. אדר בכר מייצרת תבנית. היא מספקת לבני הזוג חוקי משחק מתיש, מתווה להיות בו 'הם עצמם'. תיעוד הפעולה מראה את הרצון והיכולת של הזוגות השונים למלא את דרישות התבנית שלתוכה יוצקת אותם אדר-בכר".
התערוכה תפתח במוצאי שבת, 29 באפריל, בשעה 20:00, במשכן האמנים הרצליה, רחוב יודפת 7.
תגובות