כניסת השבת בהרצליה: 18:50
יציאת השבת: 19:49
פרשת ראה
צחי וייס מספר על פרשת השבוע:
אפשר למחוק את קו העוני?
בפרשה שלנו, "ראה", ישנם פסוקים הסותרים זה את זה לכאורה.
מצד אחד: "אֶפֶס כִּי לֹא יִהְיֶה בְּךָ אֶבְיוֹן כִּי בָרֵךְ יְבָרֶכְךָה' בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ". (דברים טו, ד)
ומצד שני: "כִּי לֹא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ". (דברים טו, יא)
– האם בעתיד יהיה מצב מושלם בו לא יהיו עניים? או שחברה בה יש עניים זה מצב נצחי?
פרשני המקרא התייחסו לכך בצורות שונות.
(כמובן נביא רק חלק מהם)
רש"י הסביר זאת כך: וּלְהַלָּן הוּא אוֹמֵר: "כִּי לֹא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן"? אֶלָּא בִּזְמַן שֶׁאַתֶּם עוֹשִׂים רְצוֹנוֹ שֶׁל מָקוֹם, אֶבְיוֹנִים בַּאֲחֵרִים וְלֹא בָּכֶם; וּכְשֶׁאֵין אַתֶּם עוֹשִׂים רְצוֹנוֹ שֶׁל מָקוֹם, אֶבְיוֹנִים בָּכֶם.
(ספרי קיד). – כלומר: המצב הכלכלי תלוי במעשים שלנו לטוב ולרע.
רשב"ם כתב: אם תשמט הקב"ה ישלם לך.
כלומר: יהיו עניים, אבל אחת לשבע שנים אתה תמחול על החובות לעני, ובכך הוא ישתחרר מהחובות ויוכל להתחיל לצאת ממעגל העוני, ואתה לא תפסיד מכך כיוון שה' יתן לך ברכה בעסקיך וכדו'.
החזקוני הוסיף לבאר – מניין תשלים את הממון שויתרת עליו? מהמשך העסקים, הלוואות וריביות משאר העמים, אך לא מאביוני עמך.
כמובן שישנה כאן סוגיה סבוכה הרבה יותר, הקשורה למציאות וגישות כלכליות שונות, לשאלה האם העוני זו "גזרה" משמיים ועלינו מוטלת החובה לסייע למי שעני או שזו תוצאה של מציאות חברתית מאוזנת ומתחשבת או/ו התנהלות אישית לא נבונה של העני, האם פסוקי התורה מתייחסים לעוני "אובייקטיבי", קו עוני מוחלט? או לעוני "יחסי" הנמדד ביחס לרמת החיים הממוצעת בחברה?
ברור שהשאיפה שלנו היא לבטל לגמרי את העוני המוחלט בו ישנם משפחות רעבות החיות מתוך מחסור וכדו', אך את הפערים והעוני "היחסי" שנובע מתחרותיות, כשרון, נקודת פתיחה שונה וגורמים נוספים – יתכן ונוכל רק לצמצם עד לכדי מצב סביר ולא קיצוני.
נקודה נוספת שאפשר להאיר היא, שמציאות העוני גורמת לגילוי מידות טובות כנדיבות לב ורחמים על ידי בני האדם בעולם.
וכפי שכתב הרב קוק (בתוך התייחסות רחבה הרבה יותר) : "מדת העניות צריכה להמצא בעולם לפי המספר המועיל רק לחבר את הבריות זה לזה בקישורי רחמים ואהבה, אבל לא במדה שימצאו מרי נפש אשר יקוו לתשועה ואין.."
(בספרו עין איה על מסכת שבת, ו, מו)
כאשר ננהג בדרך מוסרית, אחראית, חכמה ודואגת לכלל כפי שמפורט בציוויים רבים בפרשה שלנו ובמקומות נוספים – אז גם נזכה לברכת ה' אשר היא תעשיר.
שבת שלום!
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות