כניסת השבת בהרצליה:18:48
יציאת השבת: 19:44
צחי וייס מספר על פרשת השבוע, פרשת שמיני
עלה למעלה עלה..
פרשת "שמיני", פותחת ביום השמיני של ימי המילואים (הימים שלפני חנוכת המשכן) שחל בראש חודש ניסן, בו היתה חנוכת המשכן וכניסת אהרן ובניו לעבודתם בכהונה.
בהמשך הפרשה בני ישראל מקבלים את הלכות כשרות בעלי החיים – בהמות, עופות ודגים.
ישנם סימני טהרה ומסורת אלו בעלי חיים הם טהורים ומותרים לאכילה, ואלו טמאים האסורים באכילה.
בסיום הפרשה מופיע האיסור על אכילת שרצים, התורה מציינת:
"אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם. כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי וְלֹא תְטַמְּאוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ.
כִּי אֲנִי ה' הַמַּעֲלֶה אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיֹת לָכֶם לֵאלֹהִים וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי" (ויקרא י"א, מ"ה)
האכילה זהו הצורך הבסיסי ביותר לקיום האדם (מלבד הנשימה).
תאוות האכילה חזקה וסובבת את האדם.
התורה מדריכה את האדם מישראל מה ראוי לו לאכילה, ומה פוגם ומטמא את נפשו.
רש"י שם לב לשינוי הלשון בפסוק, ומביא את דברי חכמים:
"כי אני המעלה אתכם" – מדוע בכל המקומות שהוזכרה גאולת מצרים כתוב "והוצאתי", ואילו כאן נקט הכתוב בלשון "מעלה"?
תנא דבי רבי ישמעאל:
אמר הקב"ה – אלמלי לא העליתי את ישראל (משפלות) מצרים, אלא בשביל שלא יטמאו עצמם בשרצים כשאר האומות – דיים.
וריחוק זה מן השרצים מעלה גדולה ורוממות היא להם.
וזו הסיבה שנקט כאן בלשון "המעלה אתכם".
מי שזהיר במאכלו ולא פוגם בנפשו, מאפשר לעצמו להתעלות ולהיות כלי לקדושה וטהרה.
לא רק יציאה..
היציאה מגלות מצרים נועדה על מנת להעלותנו מעלה מעלה עד לקבלת התורה במעמד הר סיני, ומימוש יעודנו לחיות כממלכת כהנים וגוי קדוש בכניסתנו לארץ ישראל.
שבת שלום!
צחי
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות