עשרות תושבים מהרצליה פיתוח, המיוצגים על ידי עוה"ד ענת בירן ורון נבון ממשרד ענת בירן – עורכי דין, הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב, וכן בקשה לצו ביניים, בדרישה לעצור את העבודות המתוכננות של הקו הירוק של הרכבת הקלה בוואדי נחל גלילות, בסמוך לרחוב נעמי שמר בהרצליה. לטענתם, העבודות הכוללות הקמת מסילת דיור (דיור רכבות וחניה של רכבת לפרק זמן בו אינה נמצאת בשימוש) וחדרי מנוחה לנהגי הרכבת, יגרמו להריסה של הוואדי הגובל בבתי התושבים, לכריתת עשרות עצי אקליפטוס ולהשמדה של חורשה שלמה בת עשרות שנים. עוד נטען, כי הוואדי מהווה מסדרון אקולוגי, אתר בעל חשיבות ארכיאולוגית, ופנינת טבע נדירה בנוף האורבני של הרצליה.
העתירה המנהלית הוגשה נגד החלטת הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), שאישרה את תכנון מסילת הדיור וחדרי מנוחת הנהגים על גבי החורשה, אלמנט קצה של הקו הירוק של הרכבת הקלה. בעתירה נכתב, כי זו ההזדמנות האחרונה להציל את הוואדי, ולמנוע בכך גם נזקים סביבתיים אדירים וגם פגיעה קשה בבתים הגובלים בוואדי. התושבים דורשים כי ביהמ"ש יורה לחברת נת"ע לבחון באופן אמיתי ורציני חלופות ולהימנע מביצוע התכנון השגוי. הוואדי הירוק מהווה חיץ בין בתי המגורים לכביש שמעברו השני אזור תעסוקה. יש בו מגוון עצי אקליפטוס ותיקים בני 40 עד 100 שנה בחורשה עשירה בצמחייה, והוא מהווה פינת חמד נדירה בעלת ערכיות גבוהה וחשיבות עצומה לעיר ולתושבי המקום.
לדברי תושבים, "מסילת הדיור" ו"אלמנט הקצה" נולדו בחטא וחלק זה של תוואי הרכבת הושמט מפרסום ההודעה על העברת התוכנית להשגות הציבור ואף אינו מופיע במסמך הקרוי "הוראות התכנית". לטענתם, גם במפת התוואי הקו הירוק שבאתר נת"ע אין זכר להמשך המסילה מעבר לרחוב אבא אבן, כך שמדובר בקטע עלום של המסילה שלא הובא לידיעת הציבור במועד ולכן זכות הציבור להתנגד לו נשללה, וכיום מוסדות המדינה מסרבים להפעיל שיקול דעת תכנוני על מנת לבחון מחדש את סבירותו ואת החלופות האפשריות. התושבים דורשים בעתירה לקבוע כי החלטת הות"ל ניתנה בחוסר סבירות קיצוני ולכן יש לבטלה, ולהורות לנת"ע לבצע בחינה מעמיקה וקפדנית של כלל החלופות האפשריות למיקום מסילת הדיור. צו הביניים שהוגש במקביל דורש לעצור כל עבודה או פעולה של נת"ע בחורשה עד להכרעה בעתירה.
עו"ד ענת בירן אמרה: "אנו מבקשים מבית המשפט לקבוע כי במאזן האינטרסים והנזקים מדובר כאן בהזדמנות חד פעמית למניעת פגיעה קשה בערכים החשובים של טבע, אקולוגיה, והיסטוריה, באזור המשמש את תושבי הרצליה כולה, ולשמר את אופי הוואדי באופן שישרת אינטרס ציבורי חשוב לא פחות מהאינטרס של הקמת אלמנט הקצה של הרכבת הקלה. כריתת העצים והשמדת החורשה תהיה בכייה לדורות והליך בלתי הפיך שנבקש למנוע אותו".
מהות"ל נמסר: "העתירה התקבלה וההתייחסות תינתן בבית המשפט כמקובל".
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות