כניסת השבת בהרצליה: 16:19
יציאת השבת בהרצליה: 17:19
זה נוגע לך? | פרשת מקץ
לאחר שהתורה מספרת לנו על עלייתו של יוסף לגדולה והפיכתו למשנה למלך מצרים, כותבת התורה:
"וּלְיוֹסֵף יֻלַּד שְׁנֵי בָנִים בְּטֶרֶם תָּבוֹא שְׁנַת הָרָעָב אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ אָסְנַת בַּת פּוֹטִי פֶרַע כֹּהֵן אוֹן" (פרק מא, פסוק נא).
כותב רש"י: בניו של יוסף נולדו בטרם תבוא שנת הרעב – מכאן שאדם אסור לשמש בשנים של רעב (לקיים יחסי אישות עם אשתו) ולהוליד ילדים.
המקור לכך נמצא בתלמוד הבבלי במסכת תענית (דף י"א, עמוד א'):
"אמר ריש לקיש: אסור לאדם לשמש מיטתו בשני רעבון…"
מבאר שם רש"י: מדוע? משום שצריך אדם לנהוג צער בעצמו.
– העולם בצער, היה גם אתה בצער.
בעלי התוספות סוברים שזו מידת חסידות, אך מהמשך דברי חכמים באותו עמוד משמע שראוי לאדם שלא לפרוש מצרת הציבור, גם אם הוא באופן אישי לא ניזוק או סובל מאותה מצוקה.
בהמשך הפרשה כאשר הרעב באזור מתחזק ובמצרים יש אפשרות לקנות אוכל, פונה יעקב לבניו בשאלה:
"וַיַּרְא יַעֲקֹב כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ" (פרק מב, פסוק א)
– למה אתם מראים עצמכם כאילו אין הרעב נוגע לכם ואתם שבעים?
לכן, למרות שהיו להם הרבה חיטים עדיין, הלכו גם הם למצרים כדי שלא להתראות כמי שיש להם בפני בני ישמעאל ובני עשיו שהיו בצער ורעב באותה עת ויתקנאו בהם (ע"פ מסכת תענית דף י, עמוד ב).
יעקב הורה לבניו, ויוסף נהג בעצמו (כל אחד במקרה שלו) באותה מידה של רגישות והשתתפות בצער אחרים.
חכמים משווים ומראים את הדמיון בין יעקב ליוסף בכמה וכמה צדדים.
נראה שגם מידה זו שכה חשובה לכל אדם, וקל וחומר למנהיג בישראל עברה מיעקב אבינו לבנו האהוב יוסף.
שבת שלום!
צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות