כניסת השבת בהרצליה: 17:39
יציאת השבת בהרצליה: 18:36
שנואה המחלוקת וגדול השלום: פרשת נח
אתמול חל יום פטירתו של הרבי מפיאסצנה שנרצח בשואה.
הוא היה אישיות מיוחדת וסוחפת, והתפרסם כמחנך שהנהיג אלפים בדגש מיוחד על ילדים ונוער.
בזכות סיפור של ר' שלמה קרליבך, התפרסמה בשמו האימרה:
ילדים מתוקים! תזכרו, הדבר הכי גדול בעולם, זה לעשות טובה למישהו.
בפרשת נח, מסופר על מעשיהם הרעים של האנשים בדורו של נח, והמבול שבא בעקבות כך.
לקראת סופה של הפרשה, מסופר על דור הפלגה אשר החלו לבנות עיר ומגדל וראשו בשמים:
"וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ".
– בעקבות כך יש חשש שהכוח והעוצמה הרבה ישמשו לרעה, ויובילו למרידה בבורא שמיים וארץ.
לכן אלוקים מבלבל את שפתם, ומפיץ אותם על פני כל הארץ.
ממילא היכולת לבנות את אותה עיר חדלה.
התאגדות וריכוז כוחות יכולים להוליד דברים נפלאים כמו שיתוף, סיוע ועזרה הדדית.
אך יש בכוחן גם להוליד רשעות והרס.
– השאלה לאן מנתבים את הכוחות.
רש"י שואל:
וכי איזו מבין שתיהן קשה יותר?
רשעתם של דור המבול
או
רשעתם של דור הפלגה?
ומשיב, שלכאורה רשעת דור הפלגה קשה יותר.
למה? כיוון שדור המבול עשו מעשים חמורים, אך "לא פשטו יד בעיקר" כלומר: לא כפרו ומרדו באלוקים.
ואילו דור הפלגה כן כפר ומרד באלוקים.
אם כן, למה היה עונשם של דור המבול שנשטפו במים ואבדו מן העולם חמור משל דור הפלגה שרק נפוצו לכל עבר?
בהערה קטנה רש"י מלמד אותנו לימוד גדול.
התשובה היא, שדור המבול היו גזלנים והיתה מריבה ביניהם, ולכן נאבדו מן העולם לגמרי!
ודור הפלגה היו נוהגים אהבה ורעות ביניהם, שנאמר:
וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.
– כותב רש"י:
למדנו מכאן, ששנואה המחלוקת וגדול השלום!
דווקא בימים אלו של משבר הקורונה, לפעמים במקום אחדות וקירבה שולטות המחלוקת והריחוק.
לא צריך מבול וגם לא שיפיצו אותנו לכל עבר, כדי שנפנים שהדבר הכי חשוב בעולם זה לעשות טובה למישהו אחר.
ראוי שנשתדל להרבות טוב, אהבה ואחווה בין אדם לחברו, בין כל חלקי העם והאנושות בכלל.
שבת שלום!
צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
לירון
מסר חשוב מאוד ! כתוב נפלא