כניסת השבת בהרצליה: 18:32
יציאת השבת בהרצליה: 19:28
כל העומד מאחורי ומלפני הוא העומד: – פרשת "ניצבים"
בפרשת ניצבים מזכיר משה בנאומו שוב את הברית שנכרתה בין ה' ובין עמו ישראל. ברית שהחלה עם האבות, המשיכה במעמד הר סיני, וחודשה בכניסה לארץ.
"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם… לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית ה' אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ: אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם. לְמַעַן הָקִים-אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם, וְהוּא יִהְיֶה-לְּךָ לֵאלֹהִים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר-לָךְ; וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב. וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת. כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי, ה' אֱלֹהֵינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם. (דברים כט, ט-יד).
מובן מאוד שמי שנוכח בעת הברית מחוייב בה. אך איך ניתן לצרף אל הברית את מי שאיננו פה עימנו היום..ויוולד בעוד מאות או אלפי שנים?
ניתן ללמוד מכך יסוד חשוב. עם ישראל לדורותיו הוא יצירה אחת המתפרסת על פני ההיסטוריה כולה. הערבות בעם ישראל אינה רק ביחס למי שחי איתי באותו זמן ומקום, אלא ישנה מחוייבות כלפי האבות וכלפי הבנים. מי שעמד לפני ה' בעבר, ומי שימשיך את עם ישראל בעתיד. כולנו ריקמה אנושית – אלוקית אחת!
כך כותב רבי יהודה הלוי בספרו הכוזרי: "דבר שנתברר לבני ישראל בראשונה על פי ראות עיניים, ואחרי כן נמסר לאיש מפי איש בקבלה הדומה למראה עיניים". ישנה מסורת אחת רציפה המעידה על שייכותו של כל יהודי בכל הדורות לאותה אמונה ויעוד. זוהי הברית.
ועוד כותב (מאמר א, כה): "האמונה שאני חייב בה התחייבנו בה כל האומה הישראלית, אשר התבררה להם מציאות ה' במראה עיניהם במעמד הר סיני. ומשם ממשיכה המסורת שנמסרה מדור דור, והיא בבחינת מראית העין לדורות הבאים".
שבת שלום!
צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות