כניסת השבת בהרצליה: 19:25
יציאת השבת בהרצליה: 20:27
לעלות אל האור: פרשת בהעלותך
בפרשת בהעלותך מספר נושאים: ציווי הדלקת המנורה, הקדשת הלווים לעבודת המשכן, קורבן פסח והזדמנות לפסח שני, נסיעת בני ישראל במדבר על פי הענן, תפקיד החצוצרות, קברות התאווה לבשר, לשון הרע של מרים כלפי משה ועונשה.
כהמשך לחנוכת המזבח (סוף פרשה קודמת) פותחת פרשתנו בציווי להדלקת הנרות במשכן על ידי אהרן הכהן:
"דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת".
נאמר "הרוצה להחכים – ידרים, שמנורה בדרום" (מסכת בבא בתרא כ"ה)
המנורה שבמשכן היתה בצד הדרומי ומסמלת את החוכמה, את אור התורה.
"כי נר מצווה, ותורה אור" (ספר משלי ו' כ"ג).
אחד הדברים שלמדו חכמים מהלשון המיוחדת בפסוק (בְּהַעֲלֹתְךָ)- ש'מעלה' (=מדרגה) היתה לפני המנורה. כלומר: אבן מדורגת (שלוש מדרגות לפי מסכת תמיד ג, ט) שהיתה מונחת בסמיכות למנורה שעליה הכהן עמד, הטיב את הנרות והדליקן.
הבסיס לקבלת התורה הן המידות הטובות.
"הקנאה והתאווה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם" (פרקי אבות ד, כא)
ולעומתן, "עין טובה, ורוח נמוכה ונפש שפלה – מתלמידיו של אברהם אבינו" (פרקי אבות ה, יט)
המהר"ל מוסיף שאלו המידות כנגד שלוש המעלות שהיו לפני המנורה.
– כדי להאיר את אור החוכמה והתורה צריך להתרומם ולעלות!
כלי המשכן מכוונים להשפיע טובה וברכה לעולם כולו.
תפקיד המנורה לא היה להאיר את חלל המשכן, אלא להאיר את העולם כולו.
"כי מציון תצא תורה, ודבר ה' מירושלים". (ישעיהו ב, ג).
אנו נדרשים לעלות, להתעלות, להתרומם ולרומם את העולם כולנו יחד איתנו.
להדליק את האור הפנימי שלנו ושל הסובבים אותנו, עד שאור הנרות יהיה חזק וצלול עד שתהיה השלהבת עולה מאליה.
צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832
הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון הרצליה
תגובות