כניסת השבת בהרצליה: 16:05
יציאת השבת בהרצליה: 17:15
פרשת ויצא: האותיות הקטנות והדרך הישרה
יעקב מגיע לחרן, אל ביתו של לבן הארמי דודו (אחיה של אימו, רבקה).
יעקב לומד את השטח,
חש את האווירה,
ומבין עם מי יש לו עסק..
מקום בו כנראה נהוג לשקר
גם בגלוי, ולא רק שקרים לבנים..
יעקב פוגש בלבן
ומהר מאוד מבין שעם חמיו לעתיד עומדת להיות לו התמודדות לא פשוטה.
מה לעשות, משפחה לא בוחרים..
יח "וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב, אֶת-רָחֵל; וַיֹּאמֶר, אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּרָחֵל בִּתְּךָ, הַקְּטַנָּה.
יט וַיֹּאמֶר לָבָן, טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ, מִתִּתִּי אֹתָהּ, לְאִישׁ אַחֵר; שְׁבָה, עִמָּדִי.
כ וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל, שֶׁבַע שָׁנִים; וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים, בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ.
כא וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-לָבָן הָבָה אֶת-אִשְׁתִּי, כִּי מָלְאוּ יָמָי; וְאָבוֹאָה, אֵלֶיהָ.
כב וַיֶּאֱסֹף לָבָן אֶת-כָּל-אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם, וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה.
כג וַיְהִי בָעֶרֶב–וַיִּקַּח אֶת-לֵאָה בִתּוֹ, וַיָּבֵא אֹתָהּ אֵלָיו; וַיָּבֹא, אֵלֶיהָ. ..
כה וַיְהִי בַבֹּקֶר, וְהִנֵּה-הִוא לֵאָה; וַיֹּאמֶר אֶל-לָבָן,
מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי–הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ, וְלָמָּה רִמִּיתָנִי.
כו וַיֹּאמֶר לָבָן, לֹא-יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ–לָתֵת הַצְּעִירָה, לִפְנֵי הַבְּכִירָה.."
יעקב איש תם, אבל כבר לא תמים..
הוא יודע שלעשות עסקים עם לבן עלול להיות מסוכן.
לכן דורש יעקב לדייק באותיות הקטנות של ההסכם.
רש"י מסביר:
"בְּרָחֵל בִּתְּךָ, הַקְּטַנָּה
כל הסימנים הללו למה?
לפי שיודע (יעקב) שהוא (לבן) רמאי.
אמר לו (יעקב ללבן):
אעבדך "ברחל", ושמא תאמר רחל אחרת מן השוק?
"בתך". ולא אחרת.
ושמא תאמר: אחליף ללאה את השם ואקרא לה רחל..?
"הקטנה".
למרות כל הסימנים לא הועיל ליעקב, שהרי לבן רימהו בסופו של דבר.
לבן אומר ליעקב – נכון שהבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים.
קח קודם את לאה..
בהמשך הפרשה יעקב כבר מוכן יותר, והוא זה ש'מסדר' את לבן, עושה הון רב, ומנצל את שעת הכושר על מנת לברוח מחרן ומלבן עם רחל, לאה והבנים ולשוב לארץ.
לבן רודף אחר יעקב ובנותיו, ולאחר דין ודברים קשים ביניהם, לבן ויעקב נפרדים..
" וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב לָבָן לִמְקֹמוֹ.. וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ.."
לבן שב ל'מקום' שלו, המתאים לו, ויעקב ומשפחתו יכולים לחזור וללכת בדרכם הישרה.
שבת שלום!
צחי וייס, תושב הרצליה, הוא מנכ"ל עמותת "גרעין תורני הרצליה". לתגובות ויצירת קשר: 052-6426832
תגובות