סיירת ההורים של הרצליה תעביר במסגרת שנת הלימודים הקרובה הרצאות בנושא הסכנות ברכיבה באופניים חשמליים במוסדות חינוך ממלכתיים בעיר.
בסוף החודש ייפגשו נציגי סיירת ההורים "הינשופים" עם מנהלת המדור לחינוך מניעתי בעיריית הרצליה, יהודית נתנזון, כדי לקבוע תכנית פעולה למאבק בתופעת הרכיבה המסוכנת באופניים חשמליים. בין היתר תעלה סיירת ההורים, בנוסף להרצאות המתוכננות בבתי הספר, רעיונות שונים לפעילויות הסברתיות ומניעתיות לנוער בעיר.
"בפגישה נחשוב יחד ונעלה את מה שאנחנו יכולים לעשות במישור שלנו" מספר אריק הייבלום, מתנדב שלוש שנים בסיירת ההורים ורואה חשבון במקצועו, שבזמנו הפנוי נוהג להשתתף בטריאתלונים, תחרויות איש הברזל ואולטרה מרתונים. "אני רוכב הרבה בכביש ומודע לסכנות של הרכיבה בו. איבדתי חברים בכביש ויש לי חברים רבים שהנושא בנפשם. כדרך חיים אנחנו לא מאמינים למשל בלרכוב על אופניים בלי קסדה".
כמעט מחצית מהרוכבים בהרצליה נסעו על המדרכה
הפגישה בנושא הסכנות ברכיבה על כלי רכב חשמליים תגיע זמן קצר לאחר שהדוגמנית והמגישה שלומית מלכה נפגעה קשה בראשה כשהחליקה תוך כדי נסיעה על קורקינט חשמלי בתל אביב. המחיר הנוח ואי הצורך ברישיון הפכו את כלי הרכב החשמליים – אופניים, קורקינט, הובר בורד – לפופולריים במיוחד בקרב ילדים ונערים. המדינה אמנם החלה בחקיקה בנושא ובין היתר הסמיכה פקחים לאכוף את נושא הרכיבה על כבישים ושבילי אופניים מסומנים בלבד. אבל השילוב בין גילם הצעיר של הרוכבים לכמות הרבה של כלי הרכב האמורים – ההערכה היא כי ב-2017 נעים בארץ 225 אלף אופניים חשמליים – הופכת את האכיפה לבעייתית.
ואכן, מעמותת אור ירוק נמסר כי בבדיקה שערכו לאחרונה מתנדבי העמותה בהרצליה בקרב רוכבי אופניים חשמליים נמצא כי 81% מהרוכבים לא חבשו קסדה, 44% מהרוכבים רכבו על המדרכה, 100% מהרוכבים שחצו מעבר חצייה עשו זאת ברכיבה ולא בהליכה ו- 34% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ולרמזורים.
מניתוח של עמותת אור ירוק לנתונים ארציים של מכון גרטנר לחקר מדיניות הבריאות בישראל, ילד מאושפז כמעט בכל שלושה ימים בממוצע לאחר תאונה עם אופניים חשמליים. בשנת 2016 נפגעו בתאונות 110 ילדים בגילאי 0-14 כשרכבו באופניים ובקורקינטים חשמליים. זו עלייה של כ-10% לעומת שנת 2015 בה נפגעו 99 ילדים, ועלייה של פי 2 לעומת 2014 במהלכה נפגעו 54 ילדים. נציין כי זאת למרות, שעל פי החוק אסור לילדים בגיל זה לרכב על כלים אלה (מגיל 16).
הסכנה הטמונה באופניים חשמליים כפולה – לרוכבים ולהולכי הרגל, וזאת בהתאם לנתוני הרכיבה על המדרכות. והתוצאות בהתאם – בכל יום מתאשפזים שני רוכבים בממוצע כתוצאה מתאונות במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים (רוכבים והולכי רגל). בשנת 2016 נפצעו 653 אנשים, עלייה של 37% לעומת מספר הפצועים בשנת 2015, פי 3 לעומת מספר הנפגעים בשנת 2014 ופי 9 לעומת מספר הנפגעים בשנת 2013.
ומה שכמובן הוא הקשה מכל – בשנת 2016 נהרגו 10 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים לעומת ארבעה רוכבים שנהרגו ב-2015.
"אופניים חשמליים זה כמו הסלולרי – אי אפשר למגר את זה"
אריק הייבלום מספר שבשנת הלימודים שחלפה העביר את הרצאתו בנושא הסכנות הטמונות ברכיבה על אופניים חשמליים. בשנת הלימודים הקרובה יערכו מתנדבי סיירת ההורים הרצאות על הסכנות ברכיבה על אופניים חשמליים. הרצאות ראשונות כבר תואמו בחט"ב "זאב" ובתיכון "הראשונים". "הכנסתי למצגת תמונות של נפגעים מאירועים אמיתיים וזה קצת זעזע את התלמידים", מספר אריק הייבלום. "הסברתי שאפשר להיראות יפה וטוב גם כשרוכבים בטוח – מספר דוגמניות, רוכבות מקצועיות, שלחו לי תמונות שלהן כשהן רוכבות עם הקסדה והכנסתי אותן למצגת".
"מאוד הופתעתי", הוא מוסיף. "הם ישבו פעורי פה במשך שעה, בלא יוצא מן הכלל, שאלו שאלות חכמות וראיתי איך שזה ממש נגע בהם. יצאתי משם ואמרתי לעצמי, 'וואלה אם הצלחתי להציל אחד שישים קסדה כשייסע הביתה עם האופניים החשמליים, עשיתי את שלי'".
כמתנדב בסיירת ההורים נתקל הייבלום מקרוב בתופעת הרכיבה המסוכנת בקרב הנוער בקיץ האחרון "ראינו את זה הרבה בסיורים שלנו בלילה – את ההשתוללויות, את הרכיבה חסרת הרסן בלילה ובטח שבלי קסדות, ילדים שמרכיבים אחד את השני, שיוצאים מכל מיני פינות באופן מאוד מפתיע ומסוכן. זה קרוב אלי ואני יודע כמה סכנות יש ברכיבה. אני בעצמי התרסקתי לא פעם ברכיבה שאני עוסק בה והקסדה הצילה לי את החיים. לכן מאוד חשוב לי שילדים לא יפגעו מזה. המפתח הוא להבין שלא ניתן למגר את זה. זה כלי נוח ויעיל, זה כמו טלפון סלולרי – אי אפשר לצפות שלילד בדור הזה לא יהיה, אבל אנחנו כן יכולים ללמד את הנוער להשתמש בכלי הזה בצורה בטוחה, לו ולסביבה".
תגובות