לימור קריספין
"כולנו יודעים על הפער הבלתי נתפס כמעט בין ימי החופשה של התלמידים בישראל לימי החופשה של ההורים: כ-80 ימי חופש לתלמידים (שמתוכם חודשיים מלאים בחופש גדול) לעומת 12-14 ימי חופש להורה העובד. העומס העיקרי של החופש הגדול הביא בשנים האחרונות לשורה של הצעות לשינוי לוח החופשות, רובן כמובן ביוזמת התארגנויות הורים. ידוע כי אין פתרון לקיצור ימי החופש על חשבון המורים. שום מורה לא יסכים לצמצם את ימי החופש שלו. זה בסדר שיעלו רעיונות, אבל נראה שזה רק מתסיס את ארגוני המורים ולמעשה חסר כל סיכוי, אך בהחלט ניתן לשנות את ימי החופשה ולהימנע מחופשה בת חודשיים ימים ארוכים, מיוזעים ובעיקר עם שעמום גדול אצל הילדים, שמתחיל כבר מהשבוע השני לחופש. ניתן לנסות להגיע להסדר, כמו שמנסה לעשות ועדת המשנה לבחינת ימי הלימודים אשר הגישה את המלצותיה לשינוי ימי החופשה במערכת החינוך לוועדת החינוך של הכנסת. ואל תשכחו, שאחרי החודשיים הארוכים האלה, התלמידים חוזרים למערכת החינוך ללמוד קצת ושוב לצאת לחופשות של חגי תשרי". (לימור קריספין היא מנהלת בתחום ההייטק).
תומר שילה
"לא רבים יודעים כי תחילתו של מוסד החופש הגדול נמצא בעת הקמתם של בתי הספר הראשונים בתחילת המהפכה התעשייתית, לפני קצת יותר ממאתיים שנה, ולא מבריאת העולם. בתי הספר נוסדו במטרה לאפשר להורים לעבוד במפעלי התעשייה ולהכשיר את הילדים כעובדים לאותם מפעלים. החופש הגדול בחודשי הקיץ, היא תקופת הקציר החקלאי, נועד לאפשר לילדים לסייע לסביהם בעבודה החקלאית ומכאן מקורו. חשוב להכיר את הסיבה ההיסטורית לחופש הגדול ולבחון את נחיצותו היום, למילוי מטרתו זו. אין ספק שהיום אין צורך בעזרתם של הילדים לביצוע עבודות הקציר (המבוצעות לרוב בידי העובדים הזרים מתאילנד) ואין סיבה להותרת החופש הגדול במתכונתו הנוכחית, למעט ההרגל והקיבעון המחשבתי שפוגע בהורים ובילדים. בשנה האחרונה עמד מניין ימי הלימוד בבתי הספר היסודיים על 219 ימים (מתוך 365 ימים בשנה). מנגד, מספר ימי החופשה (לא כולל חגים) להם זכאים עובדים בישראל עומד על בין 10 לכ-20 ימים בשנה, תלוי בוותק. בנוסף, מחקרים שנערכו מצביעים על כך שעדיפה לילדים חופשה קצרה בת 7-10 ימים מאשר חופשה ארוכה יותר, שעלולה לגרום לקשיים בחזרה ללימודים. אין ספק שרוב רובם של הילדים שישאלו את השאלה, יצביעו בנחרצות כי החופש אינו ארוך מספיק, אך כאשר תשאל אותה שאלה בדיוק את ההורים, הסבים והסבתות, הם בוודאי ישיבו שהחופשה הגדולה עברה מזמן את גבול הטעם הטוב". (תומר שילה הוא עורך דין, מומחה בייצוג חייבים בהליכי פשיטת רגל ופעיל חברתי בהרצליה).
מישל מורג
"כל תוכנית החופשות בבתי הספר איננה מתוכננת כראוי וגורמת לבזבוז שעות לימוד יקרות. בתכנון נכון של כלל החופשות במהלך השנה יוכלו גם ההורים וגם המעסיקים להיערך היטב". (מישל מורג הוא עורך דין בעל משרד מ.מורג).
צורי ז'אן
"לדעתי החופש ארוך מדי, בפרט לתלמידים צעירים שצריך לדאוג שישגיחו עליהם. ילדים זקוקים למסגרת ולסדר יום ו-60 יום חופש זה בהחלט ארוך מדי לילדים צעירים".
אלי ג'מיל
"החופש הגדול מהווה חופש לילדים ולאנשי מערכת החינוך, והדיון על הימשכות החופש הגדול כבר עורר לא מעט מחלוקות בניסיון לשנות את הנורמה הקיימת, והסתיים ללא הצלחה. נראה שלא משנה כמה זמן יימשך החופש, עבורנו ההורים הוא תמיד יראה ארוך. לפי דעתי, על אף הנטל הכבד המוטל על ההורים במהלך החופש הגדול, במיוחד על זוגות בהם שני בני הזוג עובדים, והקושי במציאת מסגרת והשגחה על הילדים, יש להשאיר את משך החופש הגדול כפי שהוא, כיוון שגם לילדים מגיע חופש מבית הספר, לצבירת כוחות מחודשים לשנה החדשה שעתידה להגיע. אולם, על המדינה והעיריות להירתם למציאת פתרונות עבור ההורים לילדים עד גיל 12 בסבסוד מחירי הקייטנות והצהרונים במשך מרבית החופש, ובמשך השבועיים האחרונים לאפשר להורים ליהנות עם הילדים ולצאת לחופשה ולנצל זמן את האיכות שקשה למצוא במהלך השגרה היומיומית". (אלי חיו חמו (ג'מיל) הוא בעלי קבוצת הכדורגל הפועל הרצליה ובעלי מסעדת מפגש השרון בעיר).
תגובות